Forsker: SAS-personales arbejdsnedlæggelse er en protest

SAS-kabinepersonale afbrød onsdag aften forhandlinger med SAS, og de nægter at acceptere flyselskabets forslag om at ændre i overenskomst. Forsker mener, strejke i flybranchen er mere protest end forhandlingsteknik, der vil forbedre vilkår.

. (Foto: CLAUS BECH ANDERSEN/Scanpix 2011)
Læs mere
Fold sammen

Forhandlingerne mellem SAS og kabinepersonalets fagforening CAU om overflytning af stewardesser til datterselskabet Cimber brød onsdag aften sammen, og parterne gik hver til sit uden at have aftalt, hvornår de skal mødes igen, lyder det fra fagforeningen.

Arbejdsmarkedsforsker Jørgen Skamhus fra Aalborg Universitet siger, at overenskomststridige arbejdsnedlæggelser, som kabinepersonalet orkestrerede tirsdag, mere er et udtryk for frustration, end det er en forhandlingsteknik, som der kommer bedre vilkår ud af.

»De er i en presset branche, også konkurrencemæssigt. Det vil være svært for dem at opnå noget gennem strejker, så det er nok i højere grad, fordi de føler sig uretfærdigt behandlet,« siger Jørgen Skamhus.

Arbejdsnedlæggelsen varede i omkring fem timer og resulterede i aflysninger og forsinkelser for SAS' passagerer. Strejker handler ifølge Jørgen Skamhus også om, hvem der vinder offentlighedens sympati, og der har flypersonale det svært.

»Danskerne har sympati for folk med dårlige arbejdsvilkår, men hvis SAS ikke flyver, vælger man bare Ryanair eller et tredje selskab. Når det kommer til stykket, vil danskerne gerne spare penge på flybilletten,« siger han.

Det kan i den her konkrete sag ende med at gå ud over SAS' kabinepersonale.

Kabinepersonalet er ikke tilfreds med SAS-forslag

CAU - Cabin Attendants Union - har indkaldt medlemmerne til et møde fredag for at orientere dem om situationen. Det er dog usikkert, hvad medlemmer vil få at vide, udover at forhandlingerne er brudt sammen. SAS har indtil videre tilbudt kabinepersonalet at beholde løn og vilkår fra SAS indtil 1. marts 2017, så de mener, de er kommet kabinepersonalet i møde allerede.

Pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen forklarer, at man nu skal ud at fortælle sine medarbejdere, at forhandlingerne er brudt sammen, men at virksomhedsoverdragelsen af Cimber fortsætter som hidtil planlagt. Hun mener, SAS tilbød kabinepersonalet en rigtig god løsning.

»Vi er oprigtigt forundret over det træk, de tog, og det bliver vi nødt til at forholde os til. CAU afbrød forhandlingerne, så vi forventer, at det er dem, der kommer på banen nu,« siger Trine Kromann-Mikkelsen.

Det er ikke de store indrømmelser, stewarder og stewardesser skal forvente at få, hvis man spørger strejke- og arbejdsmarkedsforsker i Jørgen Skamhus.

»Ved strejker skal der være noget at vride ud af arbejdsgiveren. Det skal være i form af bedre løn- og arbejdsvilkår. Der kan altid gives en anerkendelse fra arbejdsgiveren, men hvis det handler om kroner og ører, er der ikke så meget at gøre i en så konkurrencepræget branche,« siger arbejdsmarkedsforskeren.

Da SAS købte Cimber i december, fik selskabet adgang til en billigere overenskomst end den, man har med sit eget kabinepersonale. Overflytning af personale til datterselskabet er en del af selskabets spareplaner, der skal vende underskud til overskud. Derfor er det tvivlsomt, hvor store indrømmelser, SAS vil give.