Forsker: DSB kan slippe for IC4-togene

Trafikordførere lufter nu muligheden for, at DSB skal trække sig helt ud af samarbejdet med Ansaldo Breda. Ikke umuligt, mener ekspert.

Foto: Marie Hald
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Venstres og Socialdemokratiets trafikordførere - Flemming Damgaard Larsen og Magnus Heunicke - er parate til at opgive DSBs IC 4-tog. De ser det ikke som en mulighed, at IC4-togene i fremtiden kan blive en fast del af den danske togtrafik.

”Jeg synes ikke, vi skal vente et sekund længere. Vi skal droppe det projekt. Det er på tide, at DSB får at vide fra politisk hold, at nu er der ingen grund til at tro på det mere,” siger Magnus Heunicke, trafikordfører hos Socialdemokraterne til Sjællandske Dagblad.

Flemming Damgaard Larsen siger også til Sjællandske Dagblad, at man bør trække sig ud af aftalen. Han vil dog først vente på en analyse fra DSB, som er lige på trapperne. Analysen er juridisk og teknisk vurdering af DSBs mulighed for at komme ud af kontrakten med Ansaldo Breda. 

Per Homann Jespersen, der er trafikforsker ved RUC, mener ikke, det er urealistisk, at DSB trækker sig ud af aftalen med Ansaldo Breda.

”Hvis DSB kan dokumentere, at det er noget juks, man får, så tror jeg, at man opsiger kontrakten med Alsaldo Breda. Når man kobler togene fra hinanden går togenes computere i stykker. Og man kan jo ikke have eksperter stående til at lave det hver gang," siger Per Homann Jespersen.

I 2009 indgik DSB et forlig med Ansaldo Breda, som indebar at den italienske togfabrikant betalte 2,25 milliarder kroner i kompensation på fejlene på IC4-togene.Per Homann Jespersen forklarer, at DSB dengang ikke turde opsige kontrakten og i stedet indgik forliget.

DSB har ikke ønsket at kommentere, hvor de står i forhold til at trække sig ud af kontrakten. Men Per Homann Jespersen mener, at DSB har sørget for, at de ikke taber alt for mange penge på at droppe aftalen.

”Det er mit indtryk, at DSB har sikret sig godt rent økonomisk. Og deres revidering af aftalen kunne også tyde på det. Så måske får de ikke en økonomisk lussing ved at trække sig ud. Men togene mangler vi jo stadig,” siger Per Homann Jespersen.