Forsikringsselskaber vil bruge sladreboks i biler

Flere af landets største forsikringsselskaber er positive over for brugen af bokse, der registrerer bilens fart og placering. Hensigten er færre skader, siger selskaberne, der afviser at overvåge kunderne.

Cirka 7.000 Alka-kunder kører i dag rundt med en såkaldt sladreboks, der afslører, hvordan chaufføren kører. Også andre forsikringsselskaber ser muligheder i at bruge bokse i bilerne. Foto: Claus Fisker Fold sammen
Læs mere

Med en lille boks installeret i din bil kan forsikringsselskabet følge, hvor og hvordan du kører. Hensigten er dog ikke at overvåge kunderne, men blot at belønne sikker kørsel, siger blandt andre Alka Forsikring, der i flere år har tilbudt kunderne at få installeret en boks i bilen mod at få rabat på forsikringspræmien.

»Vi kan se, at når man kører rundt med en Alka-boks, er der en tendens til, at man tænker sig om en ekstra gang, inden man træder hårdt på speederen, for vi har færre uheld hos dem, der kører med Alka-boksen. Det vil sige, at det er en win-win-situation. Vi kan tilbyde en rabat på forsikringerne, og det kan vi jo gøre, fordi de har et bedre skadesforløb end andre uden Alka-boksen,« siger Lise Agerley, kommunikationsdirektør i Alka, og oplyser, at kunderne med bokse har omkring 40 pct. færre skader end dem uden bokse.

Omkring 7.000 Alka-kunder kører i dag rundt med boksen, men Lise Agerley afviser, at den bruges til at overvåge kundernes adfærd.

»I teorien kunne vi godt måle, hvor de er hele tiden, for der sidder en GPS i boksen. Vi har også fundet stjålne biler med den. Så det er klart, at vi har adgang til nogle oplysninger om, hvor folk befinder sig, og det kræver selvfølgelig, at man håndterer den slags oplysninger med stor sikkerhed. Vi har tre meget betroede medarbejdere og et super-avanceret IT-system, som sikrer, at de her oplysninger ikke kommer i andres hænder. De bliver kun brugt i en skadesituation, eller hvis bilen bliver stjålet – eller hvis der kommer en dommerkendelse, hvis det handler om at opklare en lovovertrædelse,« siger Lise Agerley.

Også Topdanmark ser muligheder i at bruge bokse i bilerne.

»Vi følger lidt med i det, fordi vi tror, at det kan have en præventiv effekt. Når man ved, at vi som forsikringsselskab kan se, om du har kørt for stærkt i et skadesøjeblik, så tror jeg, at det har en præventiv effekt, og det kunne jeg godt forestille mig, at vi ville kigge på. Men at følge dig hver dag, hvor du kører, det kommer vi ikke til,« siger Jens Røpke, vicedirektør i Topdanmark.

Imens er landets største forsikringsselskab, Tryg Forsikring, så langt i planerne, at selskabet vil prøve boksene af på det norske marked.

»Vi har ikke planer om at indføre det nu og her, men det er noget, som vi følger med interesse. Vi har planer om at køre et pilotprojekt i Norge næste år, og så må vi se, hvad vi gør os af erfaringer. Under alle omstændigheder ligger det minimum et par år ud i fremtiden at installere sådan et system hos os,« siger Tanja Frederiksen, pressetalsmand i Tryg.

Mandag fortalte forsikringsagenturet Next Forsikring i Berlingske Business, at det arbejdede på at tilbyde kunderne en app på mobilen, som på samme måde kunne registrere bilens fart og placering, og hvor kunderne vil blive belønnet med en rabat på forsikringspræmien. Samtidig advarede Forbrugerrådet Tænk forsikringsselskaberne om at gå for langt, i forhold til hvad de beder kunderne om af data for at få en billig forsikring.

Både Topdanmark og Tryg Forsikring melder, at de ikke har planer om at bede om andet end de data, som de beder om i dag.

»Vi mikrotariferer på den måde, at vi spørger om nogle objektive ting. Altså de faktorer, der har betydning for risikoen. Det er, hvor langt du kører i din bil, hvor gammel din bil er, hvor mange år du selv har kørt i bil og sådan nogle ting,« siger Jens Røpke.

Men ifølge Tryg bliver man også nødt til at følge med konkurrenterne.

»Vi er et af de selskaber, der har været sidst til at hoppe med på vognen omkring at mikrotarifere, men vi må også bare sige, at det er den vej, at tendensen går. Ellers er der en risiko for, at man får delt forsikringsselskaberne op i dem, der får kunderne med lav risiko, og dem, der får kunderne med høj risiko. Det er et konkurrenceparameter selskaberne imellem, så derfor vælger vi også at mikrotarifere, og det kommer vi også til i fremtiden, men kun inden for objektive data,« siger Tanja Frederiksen.

Hos Alka oplyser Lise Agerley, at de er bevidste om problemstillingen.

»Hele tanken bag forsikring er jo, at det skal være solidarisk. Og det er vigtigt, at man har den bevidsthed, at hvis man i højere og højere grad mikrotariferer, så bevæger man sig i en eller anden grad væk fra det solidariske. Så det er en relevant problemstilling, som vi som branche skal kigge på,« siger hun.