Forsikringsselskaber siger nej til elbiler

Det er op ad bakke, når ejerne af en elbil forsøger at tegne en bilforsikring.

Foto: Scanpix
Elbilernes indtog i Danmark har fået modstand fra uventet side. Danske Forsikringsselskaber er nemlig alt andet end samarbejdsvillige, når autoforhandlere og leasingselskaber forsøger at få forsikret elbiler i større erhvervsaftaler.

Det konstaterer Casper Svensson, leasingchef i Poul Refstrup Leasing, der som et af de første danske leasingselskaber har satset på elbiler, skriver Børsen Klima. I månedsvis blev han mødt med afvisninger, henholdende tilbagemeldinger og dårlige priser hos adskillige større danske forsikringsselskaber, da han forsøgte at få en samlet forsikringsaftale for et stort antal elbiler af typen Boddy. Først efter et halvt år lykkes det at finde en forsikringspartner, da Codan sagde ja til en erhvervsaftale om elbilerforsikringer.

»Vi har snakket med mere end 10 store danske forsikringsselskaber, hvor vi mødte ekstremt meget modstand i forhold til at få elbilerne forsikret. Nogle sagde helt nej, andre vendte ikke tilbage, og så var der nogle, som tilbød forsikringer til urealistisk høje præmier,« siger Casper Svensson til Børsen Klima. Han ønsker dog ikke at sætte navn på selskaberne.

Stort set ingen ulykker
Boddy'en er en norsk produceret trepersoners elbil til bykørsel, som koster ca. 150.000 kroner. Normalt skal leasingselskabet betale ca. 5.000 kr. om året for en kaskoforsikring til en benzinbil i 150.000-kronersklassen. På elbilen i samme prisklasse blev Poul Refstrup Leasing præsenteret for dobbelt så høje priser, inden den endelige aftale med Codan faldt på plads til en præmie på under 4.000 kr. om året per kaskoforsikrede elbil.

»Bilerne kører typisk rundt inde i byen med maksimalt 60-70 km/t. Så der er intet belæg for, at elbilforsikringerne skal være dyrere. Tværtimod viser erfaringer fra Norge, at der stort set ikke sker ulykker med elbiler,« siger Casper Svensson til Børsen.Han understreger, at flere selskaber gerne vil forsikre enkelte elbiler til privatforbrug.»Men når det handler om et større antal biler, har de været afvisende. Og så er det jo svært at få fart i udbredelsen af elbiler,« siger Casper Svensson, der på nuværende tidspunkt har udlejet og solgt 20 Buddy elbiler i København. Forventningen er at femdoble antallet i 2010.Hos Danmarks Automobilforhandler Forening er direktør Preben Kjær skuffet over forsikringsselskabernes manglende opbakning til elbiler. Han mener, at selskaberne er skræmte over for ny teknologi.

»De store forsikringsselskaber vil ikke tage nye risici uden at have historiske data på ulykkerne. Det har man af gode grunde ikke på elbiler. På den måde risikerer forsikringsbranchens konservatisme at bremse udviklingen,« siger Preben Kjær til Børsen Klima.

Han understreger, at der ikke er nogen teknisk eller sikkerhedsmæssig forskel på almindelige benzinbiler og de nuværende elbiler, som stort set er elmotorer bygget ind i allerede eksisterende køretøjer.