Forsikringsmægler: Hårdt marked at komme ind på

Det danske industrimarked er præget af hård konkurrence, hvor både danske og internationale forsikringsselskaber kæmper om kunderne.

Den tyske forsikringskoncern HDI-Gerling går ind på det danske marked, hvor målet er at kapre kunder blandt de mellemstore og store danske virksomheder. »Vores håb er, at vi inden for det næste års tid kan få et sted mellem ti og 20 kunder i industriområdet blandt de 800 største danske virksomheder," siger adm. direktør i HDI-Gerling Forsikring i Danmark Michael Klitvad.
Læs mere
Fold sammen

Markedet for industriforsikring er underlagt hård konkurrence, og derfor skal den tyske forsikringskoncern HDI-Gerling være stærke på prisen, hvis de vil have ordentligt fat i markedet.

Sådan lyder det fra Søren Lindbo, adm. direktør i Aon Denmark, der er et af de største forsikringsmæglerhuse og derfor repræsenterer mange store danske virksomheder på forsikringsområdet. Han byder HDI-Gerling velkommen som ny spiller på det danske industriforsikringsmarked og kan sige allerede nu, at selskabet vil være interessant for nogle af Aons kunder.

»De er absolut interessante. Det er der ingen tvivl om. Til gengæld vil jeg også sige, at når man taler den type kunder herhjemme, så har prisen stor betydning, fordi der allerede er masser af kapacitet i markedet. Konkurrencen er benhård. Men der er ingen tvivl om, at HDI-Gerling har deres berettigelse,« siger Søren Lindbo.

Han forklarer, at forsikringspriserne på industrimarkedet generelt set er holdt forholdsmæssigt meget i ro, netop fordi der er kamp om kunderne – ikke kun mellem store danske selskaber som Tryg og Topdanmark, men også internationale selskaber som Allianz, Zurich, AIG og Lloyd’s.

»Når jeg en gang imellem har spurgt de internationale selskaber, hvorfor det danske marked er interessant, hører jeg altid, at der er stor tillid til dansk ledelse, og der er stor tillid til, at man ud fra et forsikringsmæssigt perspektiv driver en ordentlig forretning, hvor man har styr på sine risici,« siger Søren Lindbo.

Også Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank med fokus på industri og forsikring, beretter om et marked med hård konkurrence. Derfor skal HDI-Gerling være grundige i deres arbejde, når de tager nye kunder ind, siger han.

»Det er et hårdt marked, som HDI-Gerling er på vej til at bevæge sig ind i, og man skal huske, som det altid gælder på forsikringer, at normalt er det ikke noget problem at få nye kunder. Det viser sig så bare gerne efter nogle år, at man skulle have taget en højere pris, for ellers kommer man ikke til at tjene penge på det. Det er selvfølgelig risikovurderingen, som man er nødt til at være helt skarp på i dette segment, særligt her hvor kunderne er færre, men væsentligt større,« siger Jacob Pedersen.

Er det nemmere som udenlandsk forsikringsselskab at komme ind på det danske industriforsikringsmarked, end det er at komme ind på privatforsikringsmarkedet?

»Det kan man måske godt hævde, fordi der er nogle få aktører, der er så etableret på privatmarkedet, og fordi setuppet for at kunne levere privatforsikringer i Danmark i vid udstrækning er forbeholdt de danske spillere. De har lave omkostninger, de kender markedet, de er superdygtige på risikovurdering. Det er meget svært som opkobling at komme ind på det marked. Industrimarkedet er langt mindre fragmenteret, det er nogle meget større enheder, som du skal adressere, og hvis du har de rigtige værktøjer til at gøre det, har du også en chance. Men risikovurdering er umådelig vigtigt,« siger Jacob Pedersen.