Forsikringsbranchen fester – priskrig har lange udsigter

Forsikringsselskaberne har kronede dage, mens erstatningsudbetalingerne til kunderne udebliver. Det samme gør en priskrig. For der er ikke den store interesse for at udfordre hinanden på priserne på forsikringsområdet, beretter analytiker.

09BUSPix-Forsikring-stor.jpg
Imens forsikringsselskaberne polstrer sig og betaler øget udbytte til aktionærerne, får kunderne færre penge tilbage i erstatning. Foto: Annelene Petersen
Læs mere
Fold sammen

Der er grund til jubel, hvis man er direktør eller aktionær i et Danmarks største forsikringsselskaber. Det går nemlig rigtig godt. Den største aktør i Danmark, Tryg, kom ud af 2014 med det største overskud siden 2010 – og selskabet beretter selv om, at det seneste kvartal var det bedste i forsikringsselskabets historie.

Derfor belønner bestyrelsen aktionærerne med det største udbytte per aktie i mange år. Men set med forbrugerøjne fortæller resultaterne en anden historie. For samtidig har Tryg som andre selskaber reduceret den andel, der betales tilbage til kunderne i form af erstatninger. Det gælder ikke mindst det største område bilforsikringer, hvor Tryg kun giver 62 procent tilbage til kunderne i erstatninger på kasko, mens tallet er noget højere for ansvarsforsikringer.

Hos Tryg er forklaringen på det ualmindeligt fede år først og fremmest, at vejret har artet sig bedre end forventet, lyder det fra koncerndirektør Lars Bonde:

»Vi har resultater, der skal bevæge sig op og ned i takt med vejrbegivenheder. I 2014 havde vi har relativt få vejrbegivenheder og har ikke haft en rigtig vinter.«

Effektivisering af skadesudgifter

Lars Bonde oplyser, at Tryg har sparet en hel del på at effektivisere skadesudgifterne. For eksempel ved at samle indkøb hos færre og forhandle reparationsaftaler med bilværkstederne.

Men Tryg gik jo langt for at hæve priserne for kunderne for nogle år siden. Tog I munden for fuld?

»Skybruddet i 2011 var den væsentligste årsag til prisstigningerne for at tage for den nye risiko for vandskader. Man hævede priserne på bygnings- og indboforsikringer for at begrænse kælderrisikoen der, hvor der var størst risiko for oversvømmelser. Jeg har ingen forventning om, at skybrudsrisikoen falder fremadrettet.«

Både Topdanmark og Alm. Brand har i forbindelse med årsregnskaberne luftet muligheden for en priskrig på særlig bilforsikringer. Men den tror Lars Bonde ikke på:

»Jeg tror, at priserne kommer til at udvikle sig i takt med risikoen – og det tror jeg ikke betyder priskrig. Men priserne skal afspejle risikoen for skader. Du kan ikke tage et år uden en rigtig vinter som udgangspunkt for skademængden fremadrettet.«

Forbrugerne undersøger ikke priserne

Umiddelbart er der da heller ikke noget, som tyder på, at det vender foreløbig, konstaterer aktieanalytiker i Nordea, Christian Hede, som følger de finansielle resultater for forsikringsselskaberne tæt:

»Jeg vurderer, at der ikke kommer en priskrig. Prisdisciplinen er høj i al forudsigelig fremtid. Så der er ingen, der vil byde priserne derned, hvor man ikke kan tjene penge på dem. Men der er hård konkurrence på udvalgte forsikringstyper. Branchens fordel er, at forsikring ikke er et spændende produkt, og der er ikke mange, der bruger tid på at undersøge priserne,« forklarer Christian Hede.

Konkurrenceekspert og professor Peter Møllgaard fra CBS peger på, at de meget forskellige vilkår på forsikringer mindsker konkurrencen. For det er svært at gennemskue fordelene ved at skifte forsikringsselskab. Men overordnet set viser erfaringerne, at kunderne får det billigere ved at skifte selskab eller i hvert fald ved at true med at gøre det.

For at øge skiftelysten har branchen sammen med Forbrugerrådet lavet Forsikringsguiden, som burde gøre det lettere at sammenligne priserne på tværs:

»Det er svært at presse noget igennem fra politisk hold. Så skal man lave en standardforsikring på tværs af branchen. Det vil sætte konkurrencen på forskellige karakteristika ud af kraft. Så der er nok ikke meget andet at gøre end at understøtte, at portalen får en god start. Men jeg anerkender, at der ved portalen er en potentiel risiko for, at selskaberne kigger for meget på hinandens priser.«

Både myndigheder og forbrugerorganisationer er meget opmærksomme på konkurrencesituationen. Hos Forbrugerrådet - Tænk mener seniorøkonom Morten Bruun Pedersen, at man fra politisk hold kan presse på for at få en standardiseret forsikring, som gør det lettere at sammenligne selskaberne på prisen alene:

»Hvis man laver en basisforsikring, der er ens for de enkelte selskaber, er det mere naturligt at sammenligne direkte på prisen. Det kunne være en mulighed. Det ville være en gevaldig hjælp, hvis man på tværs af selskaberne standardiserer byggeklodserne i hver forsikring.«

Men selv om udviklingen i erstatningerne giver grå hår i hovedet på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der har kigget på området længe, er kontorchef Martin Nyvang ikke overbevist om, at ens forsikringsprodukter er vejen frem:

»Der er også ulemper ved at have helt ens produkter selskaberne imellem, for det stopper innovationen. Så det skal man tænke over, og så er der jo grænser for, hvor meget selskaberne må tale med hinanden.«