Forretningstalent afgørende for BI-huses vækst

De nye BI-produkter stiller større og større krav til både tekniske kompetencer og forretningsforståelse.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det danske marked for Business Intelligence (BI) er i vækst. Men meget tyder på, at fremtidens vækst vil sive over mod de BI-huse, som er i stand til at tilbyde kunderne den mest kompetente forretnings- og indu­strispecifikke konsulentbistand, oven på it-platformen.

Ifølge flere eksperter er BI-kunderne blevet modne. Det er ikke længere nok for leverandørerne blot at tilbyde den tekniske løsning.

Flere initiativer i markedet peger i retning af, at kunderne er ved at indstille sigtekornet på, at rådgiverne har stærk forretningsforståelse og bran­chekendskab, frem for it-tekniske færdigheder.

”De nye BI-produkter stiller større og større krav til både tekniske kompetencer og forretningsforståelse. Det er meget svært at finde tilstrækkelige kompeten­cer internt hos virksomhederne, hvorfor der i stigende grad anvendes eksterne konsulenter til disse projekter. Konsulenthusene har ligeledes svært ved at rekruttere dygtige BI-konsulenter med forretningsforståelse, fordi udviklingen er gået meget stærk, og fordi de nyuddan­nede medarbejdere med den rette tekniske viden endnu ikke besidder den nødvendige forretningsforståelse,” siger Christian Harbo fra Consulting League, der i flere år har analyseret det danske og nordiske BI-marked.

Også Pall Rickardsson, programdirektør ved Rey­kjavik Universitets linje inden for økonomistyring og Business Intelligence og chefkonsulent hos Herbert Nathan & Co, ser denne markedsudvikling:

”Fremtidens BI-flaskehals bliver ikke computerkraft, men mangel på medarbejdere, der kan forene forretningsforståelse, da­tabearbejdning og teknologiforståelse med kreativitet, nysgerrighed og lysten til at stille frække spørgsmål, der ofte rokker ved etablerede sandheder og mavefornem­melser på direktionsgangen,” vurderer Pall Rickardsson.

Selvom det det danske BI-marked på flere områder stadig er umodent med mange aktører – nye som gamle, store som små – og stadig ikke umiddelbart står over for en egentlig konsolideringsfase, er der flere initiati­ver, der peger på tendensen om at industrierfaring og forretningsforståelse får stadig større betydning.

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev CFO nr. 7.

Få nyheder direkte på Facebook, ved at "Synes godt om" Økonomisk Ugebrev