»Forretning handler om at tage chancer«

Danske virksomheder har tidligere valgt forkerte franchisepartnere i Asien. Det skræmmer dog ikke Carl Hansen & Søn, som netop satser på franchising.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er dyrt og vanskeligt at åbne butikker og markedsføre sine produkter i fremmede lande. Derfor er Carl Hansen & Søn på jagt efter lokale franchisetagere i Asien, som kan skyde penge ind i nye butikker og stå for markedsføring og salg af danske designprodukter.

»Interessen er meget stor, og vi mangler bestemt ikke villige franchisetagere, men det er en stor opgave at finde de rette,« fortæller Knud Erik Hansen, topchef i Carl Hansen & Søn.

Han har lovet danske virksomheder som B&O, Georg Jensen, Le Klint og Georg Jensen Damask, at de nye butikker kommer til at præsentere deres produkter på bedste vis. Butikkerne skal placeres i lande som Kina, Singapore, Malaysia, Hongkong og USA, og her er jagten på franchisetagere nu gået ind.

»Jeg vil gerne indrømme, at det kan være svært at finde den helt rigtige franchise­tager. Mange har viljen og pengene, men det er afgørende, at de også har dedikationen,« siger Knud Erik Hansen.

Levede ikke op til forventningerne

Selv om det kan være vanskeligt at finde franchisetagere, som kan markedsføre og sælge de danske produkter med stor dedikation, vil han alligevel gå den vej i stedet for selv at åbne butikkerne.

»Al forretning handler om at tage chancer,« siger han.

For kort tid siden opsagde B&O sin partner i Kina, som havde franchiset 21 B&O-butikker. Det skete, efter at B&O-ansatte havde været på hemmelige besøg i butikkerne.

»Vi havde defineret over for franchisetageren, hvad god performance er, og det har han så ikke kunnet leve op til,« sagde topchef for B&O, Tue Mantoni, om den nu tidligere partner til Berlingske Business.

Også Pandora har for kort tid siden opsagt samarbejdet med en japansk franchisetager og været nødsaget til at lukke ti ud af hans 20 butikker, fordi de ikke var rentable. Meget bedre er det ikke gået for Georg Jensen, som netop nu ligger i juridisk slagsmål med sin tidligere partner i Kina, efter at de to blev uenige om, hvordan Georg Jensens produkter skulle sælges på det kinesiske marked.

Når Knud Erik Hansen skal udvælge sine partnere vil han hovedsageligt gå efter arkitekter, oplyser han.

»Vi får en del henvendelser fra arkitekter, som er meget begejstrede over vores produkter, og vi har gode erfaringer med at samarbejde med dem. Så vi vil meget gerne gå mere i den retning, når vi skal finde nye partnere,« siger Knud Erik Hansen.

Foruden danske produkter satser Carl Hansen & Søn på også at få andre skandinaviske produkter med i selskabets nye butikker.