Forplantning-turisme i fremmarch

Det globale marked for kunstig befrugtning er blevet så stort, at fertilitetsklinikker i mange lande har specialiseret sig i forskellige tilbud og forskellige kundegrupper. Det kaldes forplantning-turisme.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et helt nyt fænomen er opstået i turismebranchen. Forplantnings-turisme kalder forskerne det, og det dækker over, at det globale marked for kunstig befrugtning efter hånden er blevet så stort, at fertilitetsklinikker i mange lande har specialiseret sig i forskellige tilbud og forskellige kundegrupper.

Det skriver Syddansk Universitet i magasinet Ny Viden.

Ifølge Charlotte Kroløkke fra Institut for Litteratur, Kultur og Medier på Syddansk Universitet er lovgivningen i forbindelse med kunstig befrugtning meget forskellig fra land til land.

I Danmark er behandling af lesbiske for eksempel tilladt, mens det er forbudt andre steder. I Spanien kan man købe sig til befrugtede æg, og der er betydeligt flere af dem end herhjemme. Det betyder kortere ventetider, som kan være attraktivt for nogle danske.

”I Indien kan man betale kvinder til at være rugemødre, og det benytter nogle vesterlændinge sig af. Og lander, der tillader samme type behandling, kan have forskellige aldersgrænser for patienter,” siger Charlotte Kroløkke til Ny Viden.

Bryllupsrejser og vikinger

Samtidig lokker klinikkerne med en markedsføring, der får tilbuddet til at minde om en romantisk ferie. Luksusophold med massage, lækker mad og masser af forkælelse er ofte en del af pakken, og på klinikkerne hjemmesider lokkes der med fotos af palmer og strande.

”Behandlingen sælges nærmest som en forsinket bryllupsrejse, hvor parret skaber, deres kommende barn,” siger Charlotte Kroløkke, der fremover får forplantnings-turisme som sit forskningsområde.

Som et eksempel på aggressiv markedsføring nævner hun en kampagne fra den danske sædbank Cryos i USA. Under sloganet ”Congratulations. It’s a viking!” (Til lykke. Det er en viking!, red.) viste selskabet billeder af sunde og robuste børn ude i den fri luft.