Formel 1-milliardær med høj cigarføring vil redde James Bonds favoritbil

Canadieren Lawrence Stroll, der nu pumper penge i at redde den ikoniske britiske bilproducent Aston Martin, har tjent sin formue på modemærker som Michael Kors, Tommy Hilfiger og Ralph Lauren. Han ejer et Formel 1-team og har engang betalt over 27 mio. dollar for en vintage Ferrari. Undgår Aston Martin nu konkurs nummer otte?

Den canadiske milliardær Lawrence Stroll, der nu har købt sig ind i sportsvognsproducenten Aston Martin, er et kendt ansigt fra Formel 1-motorsporten som ejer af holdet Racing Point. Han er bilnørd med dybe lommer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Alessio Morgese/IPA/Ritzau Scanpix

På overfladen ligner Lawrence Stroll en figur, der er som taget ud af en James Bond-film: Den bredskuldrede, solbrændte milliardær har høj cigarføring, jetsetboliger, gigant lystyacht, privatjet samt et hav af sportsvogne i garagen. Tilsat en hård næse for forretninger og højoktan-os fra sit eget Formel 1-team.

For Aston Martin, der siden 1962 har været den fiktive James Bonds foretrukne bilmærke, må man håbe, at selskabets nye storinvestor viser sig at være en helt og ikke en skurk.

Producenten bag de eksklusive sportsbiler er gået konkurs syv gange på lidt over 100 år. Og havde man ikke fundet friske penge fra den 60-årige canadiske milliardær og et konsortium af investorer, ville det atter se sort ud.

Stroll & co. pumper nu 182 mio. pund i den britiske bilproducent, hvoraf de 150 mio. pund, godt 1,3 mia. kroner, kommer fra Stroll selv. Han installerer sig også som formand og bliver altså på alle måder den nye stærke mand i Aston Martin med en ejerandel på op mod 20 pct.

»Han er ikke typen, der bare vil sidde på vores kontor i London og kigge på regneark,« sagde Aston Martin-chefen Andy Palmer forleden.

Overdreven optimisme

Det er let at se tiltrækningen for begge. Lawrence Stroll er ægte biltosse med dybe lommer, men han har også forstand på brandværdi og luksus, to af de vigtigste ingredienser i en nicheproducent som Aston Martin. Og han har før reddet vaklende forretninger.

Stroll skabte sit navn og sin formue på modemærker som Polo Ralph Lauren, Tommy Hilfiger og Michael Kors, som han hjalp frem til at blive globale modebrands. Altså handler Aston Martin-investeringen ikke kun om prestige; han har tydeligvis spottet, hvad han ser som en god mulighed, og køber sig faktisk billigt ind.

Da Aston Martin for 18 måneder siden gik på børsen – og sprudlede af optimisme, der siden har vist sig overdrevet – var selskabet over 4 mia. pund værd. I dag er markedsværdien dalet til en fjerdedel på grund af dykkende salg og voksende tab.

Det store håb er nu Aston Martins første SUV, DBX, mens pengekvalerne til gengæld gør, at en satsning på elbiler udskydes.

Elsker rappe biler

Den canadiske velhaver, der ifølge Forbes er god for 2,6 mia. dollar, eller 17,7 mia. kroner, har efter eget udsagn elsket biler, især de rappe af slagsen, siden han var barn. Han siges i dag at eje omkring 25 vintage ferrarier, inklusive en sjælden Ferrari 275 GTB/4 Spider, som han købte i 2013 for 27,5 mio. dollar eller knap 188 mio. kroner. Det var da rekord for en bilauktion.

Han ejer også racerbanen Circuit Mont-Tremblant i Quebec nær hjembyen Montreal, og i 2018 reddede han det indisk ejede F1-team Force India fra konkursens rand. Teamet, der siden er døbt om til Racing Point, skifter fra 2021 igen navn til Aston Martin F1 og får altså også fordel af Strolls seneste erhvervelse.

Interessen for hurtige biler har han desuden givet videre til sin søn, 21-årige Lance Stroll, der er professionel racerkører. Men at Stroll junior i dag kører for Racing Point, har også ført til kritik og anklager om, at farmand reelt har købt sønnens karriere.

Lawrence Stroll, ny storaktionær i Aston Martin, om biler og business

»Når jeg bruger mine biler, er jeg hård. Jeg udnytter 100 procent af bilens præstation, og når jeg er til møde, er jeg hård med at tage chancer.«


Sit eget forretningstalent og sansen for modebrands har Lawrence Stroll heller ikke fra fremmede. Hans far lancerede modemærkerne Pierre Cardin og Ralph Lauren i Canada.

Men formuen har han tjent af egen drift. Og nu er håbet altså, at Stroll gentager kunsten ved at forene sansen for forretninger med kærligheden til biler. Som han for nogle år siden udtalte til Ferrari Magazine, er den oplevelse, han får i en muskelbil, faktisk også det, der driver hans måde at gøre forretninger på:

»Når jeg bruger mine biler, er jeg hård. Jeg udnytter 100 procent af bilens præstation, og når jeg er til møde, er jeg hård med at tage chancer. Jeg tænker ikke på bilen som en museumsgenstand eller på prisen af det, jeg kører i.«