Formand overvejede fyring i månedvis - traf beslutning i morges

Danske Banks bestyrelse valgte overraskende at skifte administrerende direktør Eivind Kolding ud mandag morgen. Det var ifølge formanden nødvendigt, da banken har behov for en anden profil til at eksekvere på sin nye strategi.

Bestyrelsesformand Ole Andersen var i februar 2012 med til at pege på Eivind Kolding som direktør for Danske Bank - nu mener formanden, at der skal andre kompetencer til. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Det fortæller bestyrelsesformanden for Danske Bank Ole Andersen til Ritzau Finans.

Han understreger dog, at det ikke har været en let beslutning, at skifte Eivind Kolding ud med Thomas F. Borgen, der kommer fra en interne stilling i banken.

»Det er ikke en let beslutning, men det er en beslutning, der har modnet sig over en tre til seks måneders periode. Der har vi vendt og drejet alle alternativer, og det har udmøntet sig i, at vi i morges besluttede, at den fase vi er i, kræver en tæt opfølgning på strategiimplementering, lønsomhed og ikke mindst kundefokus,« siger Ole Andersen og fortsætter:

»Der er vi så kommet frem til, at Eivind Kolding ikke er den rigtige til at stå i spidsen for den fase, og at der må komme anden til.«

Beslutningen er truffet efter en periode, hvor Ole Andersen og bestyrelsen har været ganske tæt på ledelsen i banken.

»Vi har en aktiv bestyrelse, der lægger vægt på at være tæt på direktionen og bistår med at nå vores strategiske mål, og at vi gennemfører en fornyelse af kulturen,« siger Ole Andersen.

Ole Andersen understreger, at Danske Bank er kommet langt under Eivind Kolding, der har stået i spidsen for mange af de tiltag, der nu er behov for en anden til at implementere.

»I de 18 måneder, Eivind Kolding har været her, har vi fået udarbejdet en ny strategi, reorganiseret banken og arbejdet rigtigt meget med vores kapitalplanlægning. Det er Eivind Kolding, der har spillet en vigtig rolle i disse ting. Og han har været med til at starte den forandringsproces, Danske Bank nu er inde i,« siger Ole Andersen og fortsætter:

»Men nu handler det i høj grad om, kundeorientering, implementering af strategi og en tæt opfølgning. I den fase har vi vurderet, at bankkompetencer er meget, meget vigtige.«