Forlystelselsparker skyder 800 millioner i senge og rutschebaner

De danske forlystelsesparker investerer massivt i nye attraktioner og vedligeholdelse af de gamle. Det har, ifølge branchen selv, sikret, at antallet af besøgende stiger, selvom de udenlandske turister svigter Danmark.

Søren Kragelund fra Fårup Sommerland tror, at investeringsfesten vil fortsætte i de kommende år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Investeringstempoet kører om kap med rutschebanerne og radiobilerne i landets forlystelsesparker. Op til de seneste tre sæsoner har parkerne brugt 830 millioner kroner på alt fra rutschebaner til hotelværelser og vikingeland. Alene op til den igangværende sæson har de 10 parker, der er medlem i Foreningen af Forlystelsesparker, brugt en kvart milliard kroner.

»Det er utrolig positivt, at parkerne investerer i nyt, fordi turisterne søger efter at tage hen til steder, hvor der rent faktisk sker noget nyt. Og forlystelsesparkerne genererer jo også afledte effekter, fordi turisterne får lyst til at blive længere, når der er en park i nærheden, og dermed tager de flere overnatninger og går mere ud at spise. Så de her investeringer gør, at både parkerne og samfundet omkring oplever vækst, særligt i de turistede yderområder,« siger Christoffer Susé, der er relationschef i turisterhvervets brancheorganisation, Horesta.

Og formand for Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark, Søren Kragelund, der samtidig er direktør for det nordjyske Fårup Sommerland, mener bestemt ikke, at de dyre investeringer er ude »i skoven.«

»Vi kan derved fastholde vores gæster, og måske endda stige i gæstetallet,« siger han og henviser til, at antallet af turister i landets ti store forlystelsesparker steg med over 346.000 fra 10,73 millioner i 2012 til 11,08 millioner i 2013. »Hvis vi skal fastholde interessen, skal vi hele tiden sørge for at have nye, spændende produkter, og at de er godt vedligeholdt. Og mange steder er vi i samme periode jo også begyndt at holde åbent i efterårs- og juleferierne. Og det betyder jo, at vi selv i krisetider har formået at få flere gæster.«

Men er en stigning på 346.000 gæster, hvilket svarer til 3,22 procent flere end året før, nok, når man foretager investeringer for en kvart milliard kroner det år?

»Ja, for samtidig har vi kunnet være i stand til at sætte entrépriserne op (uden at det har haft en negativ effekt .red), og de ekstra gæster bruger jo også flere penge inde i selve parken. Og forlystelsesparkerne klarer sig jo også ganske glimrende økonomisk,« siger Søren Kragelund. Af de 10 forlystelsesparker gav de otte overskud i det senest offentliggjorte regnskab.



I Søren Kragelunds egen forlystelsespark blev der op til forrige sæson investeret massivt i den nye rutschebane, Orkanen, og han venter selv at skulle ud og bruge 60-80 millioner mere over de kommende tre år. Der findes ganske enkelt ikke et mæthedspunkt, hvis væksten skal fastholdes.

»Udfordringen er at sikre, at du har forlystelser nok til, at turisterne ikke skal stå for længe i kø til hver attraktion. De skal ikke føle, at de står i kø halvdelen af tiden. Så forøget gæsteantal betyder også reinvesteringer,« siger Christoffer Susé fra Horesta.

Men det er ikke kun ræsende rutschebaner og vilde vandland, som har forlystelsesparkernes interesse. I det senere år har Tivoli for eksempel åbnet sit eget hotel, og bedre overnatningsmuligheder er et kardinalpunkt i mange parkers udviklingsplaner.

»Jeg tror, det bliver sådan, at folk måske ikke investerer så meget i rutschebaner, men mere begynder at fokusere på overnatningsmuligheder i nærheden af forlystelsesparken,« siger Søren Kragelund, der fortæller, at hans eget nordjyske sommerland netop nu overvejer, hvorvidt man skal gå den vej. Endnu er intet dog besluttet.

Den store udfordring bliver at tiltrække udenlandske gæster til forlystelsesparkerne. Selvom antallet af gæster generelt stiger i parkerne, går et stigende antal udenlandske turister uden om Danmark, og Dansk Industri offentliggjorde sidste år, at Danmarks andel af Nordeuropas 60 millioner årlige turister er faldet fra 20 til 15 procent siden år 2000. Forlystelsesparkerne indgår derfor også samarbejder med VisitDenmark og turistrederier som Color Line og Stena Line for derigennem at annoncere de nye tiltag.

Og konkurrenterne for parkerne er ikke længere bare de andre danske sommerlande eller tivolier, men i stigende grad udenlandske forlystelsesparker.

»Før i tiden havde vi (i Fårup Sommerland .red) for eksempel et rigtig godt marked i Norge, fordi nordmændene havde meget få forlystelsesparker, men her på de seneste er de for alvor kommet op i omdrejninger. Og så kan vi lige pludselig mærke, at det sværere at trænge igennem til nordmændene med budskabet om, at man har fået en ny rutschebane. Så jo, vi i Nordjylland kan godt mærke, hvis der sker noget i Heide-Park i Tyskland for eksempel,« siger Søren Kragelund.