Forliste butiksejere jagter millionerstatning for metro-trappe

En række forretninger omkring Nørreport er lukket, efter bygningen af en ny metrotrappe gik i gang. En af butiksejerne får nu flere millioner i erstatning af Banedanmark, fordi hans butik ikke overlevede det omfattende byggeri.

Allan Petersen driver tøjbutikken Invasion og kørte en sag mod Banedanmark pga. byggeriet af den store metrotrappe ved Nørreport, som ødelagde hans forretning.
Læs mere
Fold sammen

Det hele startede med BlomsterHanne.

I efteråret 2012 modtog Hanne Larsen et brev. Hun havde en stand for enden af Frederiksborggade ved Nørreport, hvorfra hun solgte blomster. I brevet stod der, at hendes lejekontrakt var opsagt pr. 31. december 2012, fordi der skulle bygges en ny trappe ned til metroen.

Brevet sendte Hanne videre til ejerne af de omkringliggende butikker, herunder Allan Petersen, der er indehaver af tøjbutikken Invasion. Det blev startskuddet til en årelang juridisk boksekamp, som i september endte med et forlig mellem Banedanmark og Allan Petersen.

Bygningen af en ny metrotrappe ved Nørreport Station gjorde nemlig, at Allan Petersen måtte lukke en af sine seks forretninger, og Banedanmark har nu måttet betale ham 3,2 millioner kroner i erstatning.

Hans advokat, Patrizia Martinelli, kalder forliget »en sejr i en pricipiel sag«, fordi Invasion-butikken ikke er den eneste i området, der har måttet dreje nøglen om, efter byggeriet af metrotrappen gik i gang. For eksempel gik nabobutikken Subway konkurs, og udlejeren går nu rettens vej for at få Banedanmark til at punge ud. Omvendt mener Banedanmark ikke, at de lukkede butikker kan kædes direkte sammen med metrotrappen.

Tilbage i 2012 forsøgte Allan Petersen og hans advokat at kontakte Københavns Kommune, Metroselskabet og Banedanmark, som ikke kunne svare på, om trappen skulle bygges.

Snart stod det dog klart, at den nye trappe ville blive til virkelighed. 157 millioner kroner skulle den koste, og planen var, at den skulle stå færdig i slutningen af 2014, to år efter byggeriet gik i gang. Indtil videre er byggeriet dog næsten et år forsinket.

Forretningernes frustration

Allerede fra begyndelsen mødte metrotrappen kritik fra borgere, politikere og de forretningsdrivende omkring Nørreport. Det var der tre grunde til.

For det første havde Frederiksborggade kun stået færdig i to måneder, efter gaden i halvandet år havde været brudt op på grund af halvandet års renovering, som betød, at mange forretninger tabte store dele af deres omsætning. Mange forstod ikke, hvorfor metrotrappen ikke blev bygget, mens gaden alligevel var gravet op få måneder forinden.

Samtidig forstod flere simpelthen ikke, hvorfor trappen overhovedet skulle bygges. Ved Nørreport er der i forvejen tre trapper ned til metroen blot et par hundrede meter væk.

Allan Petersens største kilde til frustration var dog, at det nye byggeri ville komme til at larme og fylde så meget, at hans kunder ville stoppe med at besøge Invasion.

Omsætningen falder drastisk

Den frygt blev hurtigt til virkelighed, da pladsen foran Invasion på Frederiksborggade i begyndelsen af 2013 blev indtaget af gravemaskiner, store containere og håndværkere.

I begyndelsen var byggepladsen indrettet på en måde, hvor fodgængere kunne passere frit forbi butikken fra begge sider, men den 10. juni 2013 blev Invasion omkranset af fem meter høje byggepladshegn, så forretningen ikke længere var synlig fra gaden. For at komme ind i butikken skulle man gennem en halvanden meter bred gang, som var til at overse.

»Vi tænkte, at det ville blive noget rod,« fortæller Allan Petersen.

»Og det blev det også.«

Få dage efter kunne Allan Petersen konstatere, at hans omsætning var faldet med over 60 procent. Når han kontaktede Banedanmark, mente de ikke, at han havde krav på nogen erstatning. På grund af den såkaldte »tålegrænse« skal Banedanmark først betale erstatning, når byggeriet rækker ud over, hvad borgerne skal tåle. Denne grænse er efter Banedanmarks opfattelse først nået efter to år.

Drejer nøglen om

Bekymringen for områdets forretninger begrænsede sig ikke kun til butiksejerne ved Nørreport. I foråret 2013 stillede Folketingets Transportudvalg således en række spørgsmål til daværende transportminister Henrik Dam Kristensen. Et af spørgsmålene lød på, om ministeren forestillede sig, at metrotrappen ville tvinge de omkringliggende butikker til at lukke.

»Det forventes ikke, at projektet vil medføre butiksdød. Til gengæld bemærker jeg, at hele området omkring Nørreport bliver markant mere attraktivt efter den igangværende renovering af stationen,« lød svaret fra Henrik Dam Kristensen.

Det blev ikke tilfældet for Allan Petersen. Han kunne godt se, at situationen ikke var holdbar. I juli 2012 omsatte Invasion ved Nørreport for næsten 900.000 kroner, mens omsætningen samme måned året efter var faldet til omkring 320.000 kroner. Hans andre tøjbutikker oplevede samtidig en beskeden stigning i omsætningen.

Derfor besluttede han sig i november 2013 at lukke butikken ved Nørreport, fordi han ikke længere kunne leve med at være indespærret bag byggerodet.

Den juridiske kamp

Hverken Allan Petersen eller hans økonomichef Morten Vigstrup Dalgaard ved, hvor mange penge de reelt har tabt på at opgive butikken. Men de anslår, at det i er i omegnen af en million kroner om året.

Derfor har Invasions advokat Patrizia Martinelli været i en strid med Kammeradvokaten lige siden. Hver gang Martinelli forsøgte at gennemføre bevisførelse, skulle det gennemtjekkes og prøves i retten af Kammeradvokaten, og det er ifølge Patrizia Martinelli en langsommelig proces.

»I andre sager med små ervhervsdrivende er folk kørt trætte, ligesom de måske bliver skilt eller går fra hus og hjem. Det er virkelig en hård proces. Måske var Kammeradvokatens forhåbning, at det samme ville ske for Allan,« lyder det fra advokaten, der kalder sagen vigtig for de butikker, som ikke ligesom Allan Petersen havde en indtjening fra andre butikker.

»Jeg er meget glad for, at jeg i den her sag repræsenterede en kæde. Det er kæderne, der kan tage de principielle sager for den lille blomsterbiks eller fiskehandleren, som ikke har ressourcerne til det,« siger hun.

Mens Allan Petersen er enig i, at hans forretning ikke ville have overlevet det juridiske slagsmål, hvis ikke han havde haft andre butikker at tjene penge på, afviser Banedanmark, at de bevidst har trukket sagen i langdrag.

»Vi behandler alle, der har en klage, på nøjagtig samme måde. Det betyder, at vi sætter os rigtig godt ind i sagen, og så behandler vi den derefter. Vi har kun intentioner om at være mest fair over for alle involverede parter, og vi har ikke trukket sagen mere end nødvendigt,« siger Steen Neuchs Vedel, der er direktør for Anlæg og Fornyelse i Banedanmark.

Indgår forlig

Banedanmark kom i september frem til, at metrotrappen havde generet Allan Petersens forretning så meget, at han havde ret til erstatning.

»Vi kunne godt se rimeligheden i, at de skulle have erstatning. For modsat alle de andre naboer var Invasion klemt inde i et lille hjørne,« siger Steen Neuchs Vedel.

En måned inden sagen skulle have været afgjort Københavns Byret, indgik Banedanmark således et forlig med Allan Petersen, der lød på 3,2 millioner kroner i erstatning. Mens Allan Petersen er glad for forliget og ser sagen som afsluttet, ville hans advokat gerne have taget den videre i retten.

»Skulle jeg selv have bestemt, ville jeg gerne have haft en retslig afgørelse. Men det er jo ikke mine penge. Jeg kan godt forstå, at Allan valgte at tage pengene. Jeg kunne virkelig godt have tænkt mig at få en afgørelse på det, men som jeg også sagde til Allan, var det et fornuftigt resultat,« siger Patrizia Martinelli.

Hun er ikke i tvivl om, at Banedanmark indgik forliget, så der ikke ville falde en dom, som Invasions nabobutikker i fremtiden kan bruge til at få erstatning i deres egne retssager. Det afviser Banedanmark.

Foruden Invasion er både en slagter, en spilbutik, en fiskeforhandler, en kjolebutik og sandwichkæden Subway lukket, efter byggeriet af metrotrappen gik i gang. Udlejeren af Subway har ligeledes søgt om erstatning hos Banedanmark, fordi han også mener, at han har tabt mange penge som følge af byggeriet. Den retssag går i gang fredag 27. november 2015.

Ifølge Banedanmark er det dog langt fra sikkert, at metrobyggeriet er skyld i, at så mange butikker er lukket på så kort tid.

»Vi kan ikke med sikkerhed sige, om de her butikker er lukket på baggrund af metrotrappen. Det har vi heldigvis retten til at vurdere,« siger Steen Neuchs Vedel.

Spørger man derimod Allan Petersen, er billedet et andet.

»Der er ingen tvivl om, at alle har tabt penge på det her. Så jeg vil da håbe, at de andre butikker også får en erstatning,« siger han.