Forkølet opsving på annoncemarkedet

For første gang spores der optimisme på annoncemarkedet. Men krisen har gjort så store indhug, at 2010 ikke kommer til at byde på væsentlig vækst.

Annoncemarkedet byder i 2010 på et forkølet opsving fra et meget lavt niveau. Der kommer til at gå mange år, før man er tilbage på niveauet før krisen. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En ny undersøgelse foretaget af Gallup viser, at antallet af virksomheder, der vil skære i reklamebudgettet næste år, er blevet færre i forhold til sidste år. Hvor trenden i 2009 var, at 46 pct. ville gøre indhug i markedsføringen, er tallet for 2010 nu nede på 29 pct.

Gallup har spurgt 120 selskaber, der i alt repræsenterer cirka 2 mia. reklamekroner, om deres budgetter og forventninger for 2010, og 29 pct. regner med et større budget, mens 39 pct. ikke forventer nogen ændringer.

Trenden for 2009 var, at 23 pct. ville have et større budget, så der er en stigning, om end begrænset. Men der er stadig lang vej op til gennemsnittet for perioden 1986-2008 som lå på hele 51 pct. Samtidig er der også blevet skåret så kraftigt i budgetterne i løbet af krisen, at eventuelle stigninger kommer fra et meget lavt niveau.

Derfor regner mediebureauerne da også med, at der vil gå lang tid, før man er tilbage på niveauet før krisen, selv om de første positive takter kommer i forbindelse med næste års julesalg.

"I princippet skal markedet henter 30 pct. i tabt omsætning, så vi kommer nok hen til 2012 eller 2013, måske endda 2014, før annonceinvesteringer er lige så høje som før krisen," siger Martin Ove Rasmussen, adm. direktør for bureauet Mindshare, til Børsen.