Forkastet modeformand satser på unge virksomheder

Han kunne ikke komme igennem med sine idéer som formand for det børsnoterede modeselskab Stylepit (tidl. Smartguy red.), men Klaus Nyengaard arbejder fortrøstningsfuldt videre med unge, håbefulde projekter.

Klaus Nyengaard, tidligere adm. direktør i Just Eat, kommer ikke til at kede sig, selvom han nu er fortid som formand i det børsnoterede modeselskab Stylepit.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen
I oktober fik han pladsen som formand for det børsnoterede modeselskab Stylepit (tidligere SmartGuy), men det blev kun til otte måneder på den post for Klaus Nyengaard, som var med til at føre Just Eat mod børsen i London.

I erkendelse af at uenigheder med stifterne og storaktionærerne var uløselige, har Klaus Nyengaard kvittet Stylepit for fremover at lægge alle sine kræfter i mindre projekter, hvor han kan være med tidligt i udviklingsarbejdet.

»Der er andre selskaber, som jeg har haft en anden involvering i, hvor jeg har været meget mere end bare formand - og hvor jeg har brugt mere tid,« siger Klaus Nyengaard og tilføjer, at de projekter, han arbejder med både er yngre og mindre end Stylepit.

»Det er ikke 14 år gamle selskaber, og de er ikke børsnoterede,« siger han.

Klaus Nyengaard har en fortid som administrerende direktør i Just Eat, som han var med til at føre ud på internationale markeder. I dag er Just Eat børsnoteret i London, og det er netop internationalisering og eskalering, den tidligere formand for Stylepit brænder for. Derfor er det også hos mindre - og relativt ukendte - selskaber, Nyengaard lægger sine kræfter i. Han er blandt andet formand for software-firmaet Genie Belt og kosmetikfirmaet Wahanda i London.

»Det er helt afgjort mit hovedfokus, og det har det været, siden jeg stoppede i Just Eat,« siger han og forstætter:

»Jeg synes, det er spændende at være med på en rejse, hvor virksomheden kommer igennem forskellige faser. At være med helt fra idé til den dag, hvor man kan se, at verden ser anderledes ud på grund af den idé.«

Klaus Nyengaard blev formand for Stylepit sidste efterår, samtidig med at blandt andre Hummel-ejer Christian Stadil indtrådte i bestyrelsen. Selvom Nyengaard bedyrer, det ikke er arbejdet med det børsnoterede modeselskab, som har optaget det meste af hans tid, bliver det nu -alt andet lige - tid til overs til andre projekter.

»Stylepit har krævet rimelig meget tid, og jeg har lagt den tid, jeg skulle ligge der. Det er klart, jeg får noget ekstra tid nu, hvor jeg ikke længere er der,« siger han.

I Klaus Nyengaards tid som formand for Stylepit har selskabet været igennem både op- og nedture. Thomas Wandahl blev ansat som administrerende direktør i januar, men et svagt julesalg har kostet på bundlinjen. Hvad de konkrete uenigheder mellem den nu forhenværende formand og storaktionærerne gik ud på, vil ingen af parterne fortælle, men det ligger fast, at selskabets nye formand, stifter og storaktionær Nicolai Kærgaard vil satse på private label, hvor selskabet har kontrol over hele værdikæden fra produktion til salg.

Klaus Nyengaard erkender, at otte måneder langt fra er tid nok at give formandstjansen. »Hvis du ansættes som bestyrelsesformand for et selskab, skal du være der i nogle år. Men det nytter heller ikke noget at fortsætte i en fastlåst situation, som i sidste ende skader selskabet,« siger han og tilføjer, at stifterne »nu engang selv ønskede at træffe beslutningerne« hos Stylepit.

»Jeg er realistisk nok til at vide, at hvis du er i et set-up som det her, så giver det overhovedet ikke mening for mig at fortsætte. Det er ikke ideelt, men jeg vil stadig sige, at det er det rigtige for både selskabet og for mig,« siger han.

Udover Wahanda og Genie Belt er Klaus Nyengaard blandt andet involveret i it-selskabet Secoya og LanguageWire.