Forhenværende Tesla-topfolk går i Elon Musk fodspor

To tidligere Tesla-chefer vil etablere Europas første store batterifabrik i et forsøg på at konkurrere med asiatiske producenter, der hidtil har været storleverandører til elbiler.

Tesla har også planer om at bygge en giga-fabrik. I 2014 tog Tesla det første spadestik til den såkaldte »Gigafactory« udenfor Sparks i Nevada i juni 2014. Fold sammen
Læs mere

Svenske Peter Carlsson og en af hans tidligere chefer Paolo Cerruti vil etablere en svensk kæmpe fabrik, der skal fremstille næsten generation af batterier til elbiler, der koster det halve af, hvad de koster i dag. Visionen er, at elbiler ikke kun skal være for eliten, men være allemandseje.

Det vil blive Europas første – og største – batterifabrik, der kommer til at konkurrere med asiatiske producenter, der i dag sidder tungt på markedet. Investeringen har en værdi omkring 30 milliarder kroner. Investeringshorisonten er seks år. Det skriver Financial Times.

»Hvis ingen gør noget, vil Europa være totalt afhængig af asiatisk forsyning. Europa har muligheden for at sikre egen energiuafhængighed. Det er nu eller aldrig,« siger Peter Carlsson til Financial Times.

Han har sidste års tid været på turne hos leverandører, mine- og energiselskaber, politikere, investorer og talt med potentielle kunder og sagkundskaben på feltet i Europa.

Til formålet har han stiftet det svenske selskab Northvolt. Tanken er, at selskabet vil begynde at producere litiumionbatterier i 2020 og nå fuld kapacitet på 32 gigawatt-timer fra 2023. Tesla og Panasonics tilsvarende fabrik i Nevada, der er under opførelse forventes at få en kapacitet på 35 gigawatt-timer.

De vil bygge fabrikken, hvor der er adgang til vedvarende energi fra vand- og vindkraft, og Sverige skulle være det oplagte valg ifølge The Financial Times.

Til det svenske magasin Veckans Affärer siger Peter Carlsson i dag, at: »Litiumionbatterier är fremtiden.«

»Brint er ikke er ikke et alternativ. Det er for dyrt. Jeg tror, at vi fremover vil se to typer af batterikemier, der kommer til at dominere markedet. Begge er baseret på litium, kobolt og nikkel, den ene har en større indhold af mangan og den anden af aluminiumoxid.«

Carlsson og Cerruti understregede, at de ikke ønsker at konkurrere med Tesla fabrik. De vil kun producere batterier til eget brug.