Forhandlere: B&O skal sænke prisen

Priserne skal ned, hvis vi skal tjene penge. Sådan lyder 18 danske forhandleres melding til B&Os topchef dagen før nyt strategiudspil. »Det er ved at være sidste udkald,« siger forhandler.

Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bang & Olufsen-udstyr er blevet for dyrt til danskernes pengepung, og det får en stribe forhandlere til at efterlyse billigere TV, lydanlæg og højttalere fra den 85-årige hæderkronede elektronikproducent. Producentens høje priser har været en fatal fejl i et kriseplaget Danmark og Vesteuropa, lyder det fra forhandlerne, der har set omsætningen rasle ned og lageret vokse de seneste år.





Bekymringen for fremtiden lyser ud af B&O-butikkerne, og 18 forhandlere ønsker i dag produkter i et »lavere prisleje«, viser en rundspørge foretaget af Berlingske Research, som 22 B&O-forhandlere har svaret på. Flere af forhandlerne har valgt at stå frem og giver dermed B&Os nye topchef Tue Mantoni klar besked, inden han i morgen fremlægger en ny strategi, der skal få koncernen ud af flere års dødvande.

»Det er ved at være sidste udkald. Vi har ikke råd til at vente længere,« siger Hans Ulbrichsen, indehaver af Bang & Olufsen-butikken i Brande, der forventer, at koncernen vil begynde at sælge billigere produkter.





»Vi vil gerne have nogle produkter i en prisklasse, som folk vil betale. Jeg taler ikke om, at vi skal til at sælge et 40 tommers TV til 3.000 kroner. B&O skal være en smule dyrere end konkurrenterne, men det duer ikke, hvis alle vores priser er ekstremt høje,« siger Hans Ulbrichsen og fortæller, at han og andre forhandlere har forsøgt at sende budskabet om billigere produkter videre til B&Os ledelse flere gange.

»Jeg står ikke alene. Ni ud af ti forhandlere i Danmark er enige med mig. Vi har ikke kunnet forstå, hvorfor det tager så lang tid at få nye produkter frem, som passer til vores kunder,« siger han.

For cirka halvandet år siden sendte B&O et 40 tommer fladskærms-TV på markedet til cirka 30.000 kroner, hvilket var det billigste i mange år. Det TV har solgt godt, oplyser flere forhandlere, men de ønsker, at der kommer endnu billigere B&O-fladskærme på markedet.


Billigere fladskærme

»Vi vil godt kunne sælge et fladskærms-TV til måske 22.000 kroner. Det vil være et godt prisleje i dag,« siger Søren Hornemann fra B&O-butikken i Randers.

B&O bør også producere billigere lydanlæg i fremtiden, lyder hans opfordring.

»Hvis vi kan få et musikanlæg med højt-talere, som vi kan sælge for 18.000 til 20.000 kroner, er jeg ret sikker på, at vi kan finde kunderne til det. Men i første omgang mangler vi sådan nogle produkter på hylderne,« siger Søren Hornemann.






Butikken i Randers »mangler omsætning«, lyder hans ærlige udlægning. Men han vil fortsætte med at forhandle B&O, blandt andet fordi han i dag tjener flere penge på at udleje B&O-produkter end tidligere.

»Der er en udmærket forretning i at leje produkterne ud,« siger Hornemann og tilføjer, at kunderne i dag også bruger B&Os mulighed for at købe produkter på afbetaling.


For dyrt til danskerne

Også hos Bang & Olufsen i Horsens har indehaver Vagn Christensen mærket »ret kraftig« nedgang i salget siden 2007. Han ønsker også, at B&Os nye topchef ændrer prispolitikken.

»Der er nok nogle af de dyre produkter, som simpelthen er for dyre til danskerne,« siger han og opfordrer samtidig til, at B&Os ledelse gør mere for at have produkter, som også tiltrække yngre kundegrupper.





16 ud af 22 svarer i rundspørgen, at de gerne vil have produkter fra B&O til yngre kundegrupper.

I februar kunne Berlingske fortælle, at B&O havde svært ved at lokke unge ind i butikkerne, og at forbrugerne under 40 år vurderede B&Os image markant ringere end dem over 40.

I foråret blev B&O kritiseret for at sætte sit image på spil, da koncernen lavede landsdækkende kampagner med budskab om, at B&O kan købes på afbetaling.




Topchefen sagde dog dengang, at det var nødvendigt for at skabe »trafik i butikkerne«, men at han ikke havde planer om at fortsætte den linje.

I Danmark er B&Os omsætning fortsat med at dykke længe efter krisen indtraf i 2008. Det gør ondt, fordi det danske marked har været B&Os største marked, indtil Tyskland for få måneder siden rykkede forbi.

B&O er tvunget til at genoprette salget i Europa, da 80 procent af omsætningen stadig hentes her. B&Os nye topchef Tue Mantoni har ikke ønsket at kommentere forslagene, men i morgen fremlægger han årsregnskab og ny strategi.

Bliver B&O fladskærme billigere? Få svaret her