Forfattere og boghandlere presser forlagene

Danmarks mest markante forlag inden for skønlitteratur kæmper med krav om større royalties fra forfatterne og højere avancer fra boghandlerne. Weekendens BogForum er en af årets største begivenheder for en branche, der sidste år havde et »rigtigt dårligt år«.

I morgen fredag åbner BogForum i Bella Center. Katrine Rasmusen og Anja Thye arrangerer børnebøger på Arnold Buscks stand. Foto: Jens Astrup
Læs mere
Fold sammen

Flere tusinde mennesker vil i weekenden strømme til årets BogForum i Bella Center for at møde deres yndlingsforfatter og få ideer til årets julegaver. Og især for nogle af Danmarks største forlag inden for skøn­litteratur og andre bøger til det brede publikum er opmærksomheden, som BogForum tiltrækker fra både medier og befolkningen, tiltrængt.

For de forlag, der udgiver romaner, som topper på både bestsellerlister og ønskesedler, er nemlig under pres på flere fronter, siger forlagskonsulent og tidligere forlagsredaktør Keld Lund Jensen.

»Der er tre store udfordringer. Forlagene er under pres fra de succesrige forfattere, som kræver mere i royalties. De er også under pres fra boghandlerne, som vil have højere avancer. Det skyldes, at boghandlerne selv er udfordrede af handlen med bøger fra internetbutikker, høje huslejer og andre omkostninger,« siger Keld Lund Jensen.

»Og til sidst begynder papirbøgerne nu at kunne mærke konkurrence fra lyd- og e-bøger, som kunderne forventer at få til en billigere pris,« siger han.

Ifølge den mangeårige branchekender er boghandlerne i stand til at lægge pres på forlagene, fordi salgsaftaler forhandles individuelt, og fordi boghandlerne fortsat står for en stor del af salget af bøger til forbrugerne. Og presset er blevet større.

Tal fra Forlæggerforeningen viser, at boghandlerne og internetbutikker som saxo.com i 2012 stod for 271 mio. kroner eller 56 procent af forlagenes omsætning af skønlitteratur. Supermarkeder og kiosker udgjorde 106 mio., og forlagene hentede 99 mio. kroner direkte hos forbrugerne, blandt andet gennem salg fra egne bogklubber.

En analyse foretaget af Berlingske Business viser, at Gyldendals resultat før skat i 2012 faldt 28 procent fra året før til 48 mio. kroner på grund af en regnskabsmæssig udskydelse af indtægter på digitale produkter, der sælges på abonnementer.

Både omsætning og driftsresultat var med henholdsvis 880 mio. kroner og 66 mio. kroner på niveau med 2011.

Forlagets ambition for 2013 er et resultat som sidste år. Selv om der i anden halvdel af i år er positive tendenser inden for uddannelsesmarkedet, der udgør en god del af Gyldendals omsætning, så forventer forlaget generelt ingen markant vækst.

»Vi har svært ved at se en vækst i markedet. Det er en blanding af krisen og ændrede forbrugsmønstre, fordi der er så mange nye måder at få underholdning på. Forbrugernes lyst til at købe har været lav, siden krisen startede i november 2008,« udtaler Stig Andersen, administrerende direktør hos Gyldendal.

»Men det er ved at komme i gang igen. Og vi tror, at der i 2013 vil kunne være en lille vækst i det generelle område. Og det er positivt.«

Gyldendal valgte i januar at afskedige 18 medarbejdere og lave fratrædelsesaftaler med syv andre, så der i alt ved årets udgang vil være 25 færre stillinger i koncernen.

»Når der ikke er vækst, er vi nødt til at se på vores omkostninger, men det ikke noget, der får en regnskabsmæssig effekt i 2013. Og det er blandt andet fordi, vi har de fratrædelsesordninger, vi har,« siger Stig Andersen.

Lindhardt & Ringhof udgiver ligesom Gyldendal ikke kun skønlitteratur men også skole- og akademiske bøger, børnebøger og fagbøger.

Hos Gyldendals konkurrent er det lykkedes direktør Lars Boesgaard at få vendt et underskud før skat på 61,5 mio. kroner i 2011 til et overskud på 9,4 mio. i 2012. Han kommer fra Gyldendal og overtog chefstolen i april 2011. Med sig havde han et hold af 12 kolleger fra Gyldendal, og sammen gav de Lindhardt & Ringhof et »serviceeftersyn«

»Der var mange ting at tage fat på – lige fra det redaktionelle arbejde og til, hvor mange eksemplarer vi trykker af hver titel, og hvor stor en lagerbeholdning, vi har,« siger Lars Boesgaard.

Som en del af forandringerne i driften af forlaget blev arbejdsgange effektiviseret ved at gøre dem hurtigere og ved fjerne et ledelses­lag. Men den væsentligste forandring er, at forlaget nu er drevet efter en redaktionel linje frem for at være styret fra salgs­afdelingen.

»Vi skal sikre, at vi hele tiden har en pipeline af nye spændende titler fra nye forfattere. Det handler om håndværket som forlægger, og jeg har nogle af branchens dygtigste folk omkring mig,« siger Lars Boesgaard.

BogForum tildeler hvert år en pris til årets debutant, og Lindhardt & Ringhof har i år to af fem forfattere på shortlisten.

Lars Boesgaard er optimistisk, når det gælder forlagets salg af skønlitteratur. Og overordnet forventer han, at Lindhardt & Ringhof kan afslutte 2013 med en lille fordobling af resultatet fra sidste år. Men forlaget hviler ikke på laurbærbladene:

»Vi kommer aldrig til at læne os tilbage. Det bliver en kamp fra hus til hus, og vi er klar til at tage den.«

De små forlag lader til at have succes med deres forretningsmodel – at satse på få, men meget kendte forfattere eller debatskabende udgivelser er mere lukrativt end at satse bredt. Forlaget Hr Ferdinand, som har rettighederne til Dan Brown i Danmark, oplevede en fremgang i 2012, og det selv om forfatteren til »Da Vinci Mysteriet« ikke kom med nogen nye bøger sidste år.

Hos ArtPeople forventer direktør Jan Degner mere end en fordobling af forlagets bundlinje i år efter en nedgang sidste år.

ArtPeople har i de seneste par år markeret sig på det danske marked med en række debatskabende udgivelser, senest biografen »Gul Feber« om cykelrytteren Michael »Kyllingen« Rasmussen, som er en af de bøger, forlaget har med på weekendens BogForum.

»Vi havde ikke så markante udgivelser i 2012 som i 2011 og skar samtidig ikke i vores omkostninger. Det var en midlertidig nedgang, og vi driver butikken ud fra en lang­sigtet strategi og ikke ud fra resultaterne på den korte bane,« siger Jan Degner.

Og messen spiller en stor rolle for forlaget, fordi den giver mulighed for at se, hvad der rører sig inden for genrer og trends, og hvad der vil blive stort i julesalget, siger han.

»Fjerde kvartal har nogle gange udgjort helt op til 60 procent af vores omsætning. Dels på grund af store bogudgivelser i kvartalet og dels på grund af julesalget,« udtaler Jan Degner.

For hele branchen udgør fjerde kvartal ifølge tal fra Forlæggerforeningen omkring 40 procent af forlagenes omsætning af skønlitteratur.

Jan Degner nikker genkendende til de ud­fordringer, som Keld Lund Jensen siger, at forlagsbranchen har.

»Vi forholder os konstruktivt til de udfordringer, der gælder forfatterroyalties og ønskerne om højere avancer for boghandlerne. Der er ikke meget andet at gøre,« siger Jan Degner.

Han er mere optimistisk, når det gælder den digitale udvikling i branchen.»Som et forlag, der også udgiver musik på CD og film på DVD, så har vi gjort meget for også at udvikle forretningen for digitale bøger. Vi ser det som en mulighed for mersalg af vores bogudgivelser frem for en kannibalisering af udgivelserne på papir,« siger han

Forlæggerforeningen har set en mindre stigning på otte procent i forlagenes omsætning af skønlitteratur i årets første ni måneder.

»Det skal ses i lyset af, at 2012 var et rigtigt dårligt år. Så det er rart med en stigning,« siger direktør Christine Bødtcher-Hansen.

»I tredje kvartal kan vi se en stigning på især salget af skønlitteratur til boghandlerne. Her ser vi et løft på 35 procent.«

BogForum vil have mere end 300 arrangementer om dagen i de tre dage, messen varer.

»BogForum giver en masse positiv opmærksomhed og betyder meget for litteraturen,« siger Christine Bødtcher-Hansen.