Forening af kritiske elkunder vokser eksplosivt

Forening der vil presse priserne på el er vokset markant efter sager med dårlig omtale af energiselskaber. Branchen hilser foreningen velkommen, men afviser tillidsproblem. Dårlig presse er et grundvilkår, lyder det.

Seks små virksomheder fortæller i nyt projekt, hvordan de har skåret markant ned på energiforbruget. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Siden liberaliseringen af el-markedet i 2003 er det blevet dyrere, mindre gennemskueligt og langt mere besværligt at være el-kunde i Danmark. Sådan lyder kritikken fra indkøbsforeningen Elforbundet.dk, der på vegne af sine medlemmer vil forhandle billigere strøm.

Foreningen har nu 5.600 medlemmer hvor af langt størstedelen er kommet til i løbet af den seneste måned. Ikke mindst efter, at gratisavisen 24timer på sin forside kunne afsløre, at samarbejdet mellem energiselskaber og myndigheder på den nu lukkede Elpristavlen.dk vildledte kunderne i stedet for som lovet at lede til de billigste priser.

Elpristavlen.dk snyder med priserne

- Vi har hele tiden haft en relativt stabil tilgang af medlemmer, men siden afsløringen af myndighedernes vildledning for nogle uger siden har væksten nærmest været eksplosiv. Det er min klare fornemmelse, at forbrugernes tillid til både el-selskaber og myndigheder efterhånden er forsvundet, siger Morten Sinding, der er forbrugerjurist og talsperson for Elforbundet.dk.

Forbrugersikkerhed i top

Han mener, at energiselskaberne satser for meget på salg og for lidt på service.

- Energiselskaberne arbejder meget hårdt for at skaffe flere kunder, og samtidigt kan det være meget svært at gennemskue en elregning for forbrugerne, siger Morten Sinding, der mener, at der er "kaos på elmarkedet". Det afviser energiselskabernes brancheforening Dansk Energi.

- Der findes mange opfattelser af virkeligheden, men hvis vi går faktuelt til værks, så har Danmark et meget tæt reguleret elmarked, hvor forbrugersikkeheden er i top. Samtidigt kan vi se, at kun få klager over energiselskaber og endnu færre får medhold, siger administrerende direktør i Dansk Energi Lars Aagaard.

Dårligt ry er et grundvilkår

Han afviser videre, at branchen som helhed har et tillidsproblem selv om han erkender, at generelle tilfredshedsundersøgelser blandt danske elkunder ikke altid stiller energiselskaberne i et særligt positivt lys. Lars Aagaard fremhæver, at summen af energiselskabernes individuelle kundeundersøgelser giver langt bedre resultater.

Ifølge direktøren kan det forklares med, at elektricitet er et produkt, som ingen kan undvære.

- Hvis jeg bliver sur på Arla kan jeg vælge et andet produkt eller droppe mælken, men jeg skal bruge strøm. Og det, at man ikke kan undvære de her selskaber skaber en naturlig irritation, siger han.

- Men dermed ikke sagt, at vi ikke gerne vil være bedre, og selvfølgelig tager vi det alvorligt, når der kommer kritik, siger direktøren og fortæller at brancheforeningen har indledt et samarbejde med Forbrugerrådet for at komme myter og misforståelser til livs. 

Indhenter tilbud til november

Hos Elforbundet.dk erkender Morten Sinding, at elforbrugerne som udgangspunkt har høj beskyttelse i Danmark. Det ændrer dog ikke på, at de bliver overtakseret af deres el-selskaber, mener han.

- Jeg forstår godt at Dansk Energi har en anden indstilling. Men jeg kan også sagtens forstå de forbrugere, der kontakter os, fordi de er sure eller blot forvirrede, siger Morten Sinding.

Han fortæller, at Elforbundet.dk til november vil invitere energiselskaberne til en licitation for at se, hvilke tilbud de kan give foreningens medlemmer. Samtidigt glæder han sig over, at folkene bag Elpristavlen.dk nu arbejder på en forbedret version.

Branchen er positiv

Hos Dansk Energi hilser Lars Aagaard initiativet med en indkøbsforening på velkommen.

- Jeg synes det er super, at de er lavet, men jeg vil give dem det råd, at man kommer længst med at fortælle om egne styrker, lyder det fra direktøren.