En konflikt kan være under optrapning i Billund Lufthavn mellem Ryanair og flere af de store LO-forbund som 3F, HK, Dansk Metal og Serviceforbundet, der organiserer dele af de ansatte i lufthavnen. Sådan lyder meldingen fra fagforeningerne, før de i morgen samles til et stormøde i lufthavnen. Ryanair har i forvejen nægtet at indgå overenskomst for sit kabinepersonale, og fagforeningerne frygter, at det irske selskab inden længe vil ansætte deres egne folk i lufthavnen til lønninger, der ligger langt under, hvad danske lufthavnsansatte får og uden dansk overenskomst.
»Hvis Ryanair gør alvor af at ansætte folk uden dansk overenskomst, vil det undergrave arbejdsmarkedet for vores medlemmer, hvilket de jo allerede er godt i gang med. Det åbner for en løndumpingmodel, som vi kender fra byggebranchen, hvor selskaberne vil bruge billige underleverandører uden overenskomst til opgaver som bagagehåndtering, check-in og så videre. Det vil vi gøre alt for at undgå, og det er da også interessant, at et kommunalt ejet selskab som Billund Lufthavn ikke har taget stilling til, om de vil lade Ryanair ansætte folk her i landet uden overenskomst,« siger formanden for HK/Privat i Sydjylland, Henny Fiskbæk.
Han understreger, at fagforeningerne ikke har noget imod udenlandske firmaer eller deres medarbejdere, så længe de følger overenskomsterne. Splittelse blandt de ansatte
Det er dog ikke alle ansatte i lufthavnen, som er interesserede i at ende i konflikt og slet ikke dem, som ikke er medlem af et LO-forbund, og som ikke kan få udbetalt penge af strejkekassen, hvis en konflikt bliver en realitet. De har derfor opfordret fagforeningerne til først at undersøge, om EU-reglerne kan hjælpe dem, og af samme årsag har fagforeningerne inviteret EU-parlamentarikeren Ole Christensen (S) til stormødet i morgen.
Han peger på, at virksomheder ifølge EU-Kommissionen skal betale skat og social sikring til de ansatte i de lande, hvor de er etableret. Til gengæld er der ingen hjælp at hente, når det gælder overenskomster og løn. »Her vil det være op til fagforeningerne at konflikte sig til det, for løn er jo ikke lovbestemt i Danmark,« siger han.
Billund Lufthavn er ejet af otte kommuner, men hverken borgmestrene i bestyrelsen eller administrerende direktør Kjeld Zacho Jørgensen ønsker at forholde sig til, om Ryanairs ansatte skal være omfattet af dansk overenskomst.
»Jeg er ikke interesseret i at blive eksponeret i forhold til den konflikt. Den er 3Fs og ikke lufthavnens. Jeg har ikke nogen udfordring,« siger han.
Det må da være en udfordring for enhver direktør, hvis der er fare for, at der skal foregå en arbejdskonflikt i hans virksomhed?
»Det er et hypotetisk spørgsmål. Den dag, konflikten er varslet, er det en anden sag.«
Tænker du ikke frem i tiden?
»Det var så ikke et hypotetisk spørgsmål, men et retorisk. Prøv lige at høre – jeg svarer ikke på det spørgsmål,« siger direktør Kjeld Zacho Jørgensen. Berlingske har også kontaktet Ryanair, som ikke ønsker at udtale sig om sagen på nuværende tidspunkt.