Forbud giver Carlsberg modvind i Indien

Foto: WEDA.
Læs mere
Fold sammen

Efter flere år med kontinuerlig og markant vækst på det indiske marked, oplever Carlsberg nu modvind i landet, da blandt andet lovgivningskrav rammer salget.

Det siger koncernchef Cees 't Hart på en telekonference efter regnskabet for første kvartal 2017.

»Der er flere faktorer, der påvirker i år, og det gør, at 2017 bliver et vanskeligt år i Indien,« siger han.

Udfordringerne får dog ikke umiddelbart Carlsberg til at ændre på strategien for det folkerige, men meget lidt øldrikkende land.

I første kvartal er Carlsberg specielt ramt af et forbud mod salg af alkohol inden for en afstand på 500 meter fra hovedveje. Det er resultatet af en forbud, som højesteret idømte i slutningen af sidste år.

Trods det er koncernchefen fortrøstningsfuld, men erkender en påvirkning i år, der vil være størst i første halvår.

Volumen faldt 20 pct. i første kvartal, men markedsandelen er flad.

»Vi ser megen kreativitet for at løse problemerne både hos myndigheder og lokale entreprenører,« siger han og påpeger, at efterspørgslen blandt forbrugerne fortsat er til stede.

Men salget falder, da antallet salgssteder falder, når de salgssteder, der lå nær hovedveje lukker eller flytter. De vil måske poppe op andre steder, eller salget vil flytte, og blandt andet derfor vil den negative effekt af "highway"-forbuddet forbud være størst i første halvår.

Senere på året kommer der mere modvind i form af øgede afgifter, som kan påvirke salget fra sommer, hvor de indføres.

Indien har også effekt på de samlede i mængder i regionen Asien, oplyser koncernchefen. Udviklingen i de samlede solgte mængder på 9,2 mia. hl var organisk nul procent, men fraregnet Indien var der en vækst på 2 pct., oplyser Cees 't Hart på telekonferencen.