Forbrugsboom gør økologi- og luksusgodefirmaer til guldmagere

Pandora bevarer førstepladsen, mens Aarstiderne er ny på andenpladsen på Ber­lingske Business Magasins guldmagerliste over virksomheder med både høj vækst og højt afkast. Højkonjunkturen ses tydeligt på listen i år. Mange luksusgode­firmaer og byggeselskaber skovler penge ind, og så er økologi blevet big business.

Foto: Søren Bidstrup. Søren Ejlersen, medstifter af Aarstiderne
Læs mere
Fold sammen

Smykkefirmaet Pandora er i 2017 blevet ramt af et dramatisk fald i aktiekursen og er isoleret set det selskab, der klarer sig dårligst blandt de store børsnoterede selskaber i Danmark. Men det ændrer ikke ved, at Pandora to år i træk er løbet med titlen som »årets guldmager« med en gennemsnitlig vækst på 31 pct. de seneste tre år i kombination med en høj gennemsnitlig afkastningsgrad.

Guldmagerlisten rummer 50 virksomheder, der har klaret sig særligt godt på både vækst og afkast, og den udarbejdes på grundlag af Berlingske Business Magasins opgørelse af regnskaberne fra Danmarks 1.000 største virksomheder.

Men for Pandora ligger 2016-regnskabet langt tilbage – særligt i investorernes øjne.

»I Pandoras tilfælde er det historien om, at ikke alt, som glimter, nødvendigvis er af det pureste guld. Investorerne kigger ikke bagud, men ind i fremtiden. Og på aktiemarkedet er du sjældent bedre end din seneste fejl,« siger investerings­økonom Per Hansen fra Nordnet.

Selv om Pandora skaber vækst, kan alene en lille nedgang i en stærk vækst betyde kursfald på aktiemarkedet.

Hos topdirektøren vækker aktiemarkedets negative reaktioner ofte en dyb irritation, for hvem kan forvente, at et selskab, der har vokset sig stort, kan blive ved med at aflevere overnormale væksttal og afkastningsgrader.

Pandoras adm. direktør, Anders Colding Friis, var allerede sidste år bevidst om, at Pandora ikke kunne blive ved med at holde samme tempo.

»Selvfølgelig er der en grænse for, hvor stor Pandora kan blive, og vi skal give besked, når vi er nået dertil. Men der er vi slet ikke endnu. Når det er sagt, så kommer vi ikke til at blive ved med at præstere de vækstrater. Den procentvise vækst vil falde i de kommende år,« sagde han for et år siden.

Selv om Anders Colding Friis forudså, at Pandora ville komme ned i gear, så lykkedes det ham at genvinde tronen som årets guldmager. Det skal ses i sammenhæng med, at de to øvrige store virksomheder på guldmagerlisten i 2016, Novo Nordisk og Lego, er gledet ud i 2017.

Den største virksomhed på Guldmagerlisten 2017 er Vestas, der stryger ind på plads nummer 24.

Højkonjunkturen buldrer

Søren Smedegaard Hvid, der er partner i revisions- og rådgivningshuset EY, siger, at guldmagerlisten i 2017 til en vis grad afspejler, at vi er i en højkonjunktur.

Virksomheder med klassisk dansk design har gode vilkår. Det gælder f.eks. ejerselskabet bag Royal Copenhagen, det finsk­ejede Fiskars Danmark. Møbelproducenten Fritz Hansen, der står bag internationalt anerkendte møbelklassikere, er igen i år på listen over de bedst indtjenende selskaber, ligesom designvirksomheden Rosendahl og tekstilvirksomheden Kvadrat har kronede dage.

Men den største gruppe af guldmagervirksomheder kommer fra byggeriet.

»Der er en del entreprenørselskaber og andre inden for bygge- og anlægssektoren på listen. Det skyldes konjunkturerne,« siger Søren Smedegaard Hvid, der er EYs frontfigur i den årlige kåring af Entreprenuer of The Year.

Ud af de 50 virksomheder på listen har 14 selskaber afsæt i bygge og anlæg, huse og køkkener.

Nichespecialister

Søren Smedegaard Hvid hæfter sig imidlertid ved, at listen rummer en række danske virksomheder, der globalt er førende i deres niche.

»Det kræver, at de kan skabe særlige konkurrencefordele, når det gælder f.eks. kvalitet, design og knowhow. Det, der kendetegner dem, er, at de på et meget lille område er gået efter at blive verdens bedste,« siger han.

Det gælder for eksempel Aalborg Energie Technik, der stormer ind på listen som nummer syv. Aalborg Energie Technik er et ingeniør- og entreprenørfirma, som leverer biomasse­fyrede anlæg, kraftværker samt kombinerede kraftvarmeværker i størrelsen 25 til 170 MWth. Firmaet er markedsledende med høj effektivitet, høj brændselsfleksibilitet og lave emissioner på sit anlæg. Modsat konkurrenter i markedet tilbyder selskabet drift, vedligeholdelse, konsulentarbejde og eftersyn. Det er med at optimere driftsbetingelserne for de eksisterende anlæg.

Den magiske 1.000-grænse

Virksomheder som Universal Robots og 3Shape tilhører også de virksomheder, som har placeret sig unikt i markedet. De var også på guldmagerlisten sidste år og imponerer ved at investere kraftigt i udvidelse af markedet, samtidig med at de kan fastholde både høj vækst og høj indtjening.

3Shape udvikler 3D-scannere til tandlægebranchen og høreapparatindustrien. Selskabet er i de senere år kravlet op i den øverste superliga i dansk erhvervsliv.

Ligesom en anden virksomhed på guldmagerlisten, IT-selskabet Netcompany, har 3Shape i år rundet 1.000 ansatte. Det er ellers 20 år siden, at en nystartet dansk virksomhed har ramt den magiske grænse.

Økosuccesen Aarstiderne

Et magisk niveau er økologien også kommet op i. Firmaet Aarstiderne, der er mest kendt for at sammensætte økologiske måltidskasser, som sendes direkte ud til forbrugerne, ligger helt oppe som nummer to på Guldmagerlisten 2017, og selskabet er ganske tæt på at slå Pandora af pinden.

Adm. direktør Annette Hartvig Larsen fra Aarstiderne er særligt glad for, at selskabets ide for alvor har taget fart, og at økologien breder sig.

»Vi har meget stor respekt for vækst. Det er ligesom med en plante. Det er dejligt, når der er vækst, for så er der udvikling, men man kan sagtens komme til at overvande og ødelægge, hvad man lige har skabt,« siger hun og understreger:

»Vi ved godt, at vi skal være mindst lige så dygtige til at passe planten nu. Vi har tænkt os at være med på den lange bane.«

Ifølge Annette Hartvig Larsen har Aarstiderne ikke planer om global ekspansion. Aarstiderne er aktiv i Sverige i en tilpasset udgave, og der er et potentiale i Sverige, men det internationale perspektiv handler om netværk og samarbejde med producenter og råvareleverandører.

Potentialet for fremtidig vækst ligger i evnen til at holde sig foran konkurrenterne.

»Vi startede med økologien, før den blev mainstream. Vi startede måltidskasserne helt tilbage i 2003, og nu er de mainstream. Derfor er det virkelig vigtigt, at vi ud over at nurse væksten også passer og plejer iderigdommen og kreativiteten i alt, hvad vi laver. Set i det perspektiv er der ikke mange grænser,« siger Annette Hartvig Larsen.

Hun siger, at hun ikke kan pege på det næste nye, store område for Aarstiderne:

»Men vi ved, hvad alt det små er, som fører til det store. Det er de ting, man kan se i vores internetbutik og i de events, vi laver for kunderne,« siger hun.

Aarstidernes har om nogen vist, at økologi er blevet big business. Omsætningen er i 2016 løftet til 567 millioner kroner fra 452 millioner kroner i 2015.