Forbrugerrådet vil have banker til at udtrykke sig klart

Det skal være lettere at forstå, hvad man skriver under, inden man forgælder sig. Det mener Forbrugerrådet Tænk, som fra mandag sætter fokus på uforståeligt sprog i lån og låneaftaler.

Læs mere
Fold sammen

Når du sætter din signatur på et lån eller en låneaftale, er det sjældent på et dokument, der er skrevet i samme sprog, som hr. og fru Danmark taler.

Lånedokumenter er ofte skrevet i et tungt kancellisprog, som gør teksten mere end bare almindeligt svær at forstå. Det vil Forbrugerrådet Tænk nu sætte fokus på med kampagnen »Tænk, hvis det, der stod med småt stod med stort«, skriver de i en pressemeddelelse.

»Det er et kæmpestort problem, at så mange ikke forstår, hvad de skriver under på i banken eller realkreditinstituttet. Uanset, om der er tale om et lån til bolig, bil eller forbrug, er det store beslutninger, og det kan have alvorlige økonomiske konsekvenser, hvis man ikke forstår, hvad man skriver under på,« udtaler Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk, i en skriftlig kommentar.

»Derfor er det vigtigt, at banker og realkreditinstitutter ændrer i deres kommunikation og begynder at skrive til forbrugerne i et sprog, som almindelige mennesker taler,« uddyber hun.

I forbindelse med kampagnen har Forbrugerrådet Tænk lavet en undersøgelse, hvor kun omkring en femtedel svarer rigtigt på betydningen af tekststykker fra lånedokumenter, selvom størstedelen selv vurderer, at de har styr på forhold og vilkår om lån og låneaftaler.

Til eksempel har Forbrugerrådet Tænk vedlagt en formulering fra et lånedokument.

»Lånet er ydet på baggrund af inkonverterbare stående obligationer og kan derfor alene ekstraordinært indfries helt eller delvis ved til realkreditinstituttet at indlevere obligationer, svarende til obligationsrestgælden eller det delvise beløb hvormed lånet ønskes nedbragt i samme serie, årgang og rentefod som de, hvormed lånet er effektueret.«

Tekstbiddens læsbarhed, det såkaldte lixtal, ligger på 83. Hvis en tekstbid har et lixtal over 55, defineres den som meget svær på niveau med lovtekster og akademisk faglitteratur.

Forbrugerrådet Tænks kampagne vil samtidig sætte fokus på urimelige aftalevilkår, oplyser de.