Forbrugerrådet revser lov efter kartelafsløringer

Loven er for blød, så prisfuskere har frit spil, mener Forbrugerrådet.

Giv slip! Ulovlige prisaftaler lever i bedste velgående blandt børnetøjs- og udstyrsproducenter, har Forbrugerrådet afsløret. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIels Ahlmann Olesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er alt for svært at få dømt de producenter, der indgår ulovlige prisaftaler med deres forhandlere, mener Forbrugerrådets direktør Rasmus Kjeldahl.

Meldingen kommer efter, at Forbrugerrådets magasin Tænk har afsløret uretmæssige prisaftaler hos syv ud af syv børnetøjs og børneudstyrsproducenter. Sagen er nu givet videre til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, men Rasmus Kjeldahl har ikke tiltro til, at de syv producenter nu bliver dømt - trods båndoptagelser af sælgere, der kræver ulovlige prisaftaler.

"Min fornemmelse er, at de ikke kan stille meget op, fordi loven om bevisførelse - trods en rygende pistol - gør det meget svært at få nogen dømt på det. Desværre er det sådan, at man i branchen ved, at hvis man undgår skriftlige beviser, så er man svær at få dømt," siger han og kalder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens attitude "opgivende".

I stedet synes han, at politikerne bør se på, hvordan man kan ændre lovens krav til beviserne, så båndoptagelser er valide beviser og ikke nødvendigvis skal være nedskrevne aftaler. Selve prisaftalerne kalder han "dybt forkastelige og hamrende ulovlige", og selv om sagerne risikerer at ende i en blindgyde, mener han, at det altid er umagen værd at undersøge markedet, når det går ud over forbrugerne.

Men er det egentlig ikke klart nok, at de samme varer koster det samme landet over?

"Nej, det er ikke. Der er måske en fælles vinduespris, men vi har fri prisdannelse og konkurrence herhjemme, og det sikrer de skarpeste priser. Det passer også meget godt med det billede, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har, og det vi ser i forhold til EU, at vi har højere priser. Og det er denne her slags adfærd, der er med til at give højere priser," siger Rasmus Kjeldahl.

I under cover-undersøgelsen udgav journalister fra Magasinet Tænk sig for at være en nystartet børnebutik på udkig efter leverandører. Men i syv ud af syv tilfælde krævede sælgerne, at de vejledende priser skulle holdes - ellers ville de ikke handle med butikken, som journalisterne kaldte Det Lille Klædeskab.

Rasmus Kjeldahl aviser, at det er ufint, at bruge under cover-metoder for at afsløre ulovlige prisaftaler:

"Denne type undersøgelse kan kun laves sådan. Kun når man ringer på vegne af butik, man kan få den slags informationer.(...) Det er meget svært at få folk i branchen til at stå frem, fordi man så er bange for at være en færdig mand i branchen. Derfor er det en meget velegnet fremgangsmåde," siger han.

Forbrugerrådet bruger såkaldte markedsagenter til løbende at tjekke markedet, og direktøren varsler flere nedslag på forskellige brancher, men hvilke vil han ikke afsløre på forhånd.

I dette tilfælde vakte de ens priser på børneudstyr- og tøj undren, heriblandt fandt man 86 procent af de undersøgte Odder-barnevogne til præcis samme pris, 91 procent af de undersøgte Tripp Trapp Stokke-højstole til samme pris og 82 procent af Molo-flyverdragter også til den eksakte pris.