Forbrugerrådet kritiserer Bestseller voldsomt

Ikke i orden. Så hård er Forbrugerrådets dom over Bestsellers håndtering af det potentielt kræftfremkaldende børnetøj.

Det er gennem "Name it"-butikkerne, at Bestseller har solgt et bestemt stykke tøj med et forbudt farvestof. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Michael Jensen

Hos forbrugernes vagthund Forbrugerrådet er der stor forundring over, at Bestseller har forsøgt at fortie tilbagekaldelsen af børnetøj med for højt indhold af azofarvestoffer, der er på EUs liste over forbudte kemikalier og kan give blærekræft.

”Bestseller er gået meget stille med dørene, og det synes jeg bestemt ikke er i orden. Jeg er meget forundret over det, ” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Forbrugerrådet.

Han finder Bestsellers informationsniveau voldsomt kritisabelt.

”Det er ikke nok at sætte små skilte op i butikken. Det kræver jo, at de, der har købt tøjet, kommer ned i butikken igen. Og at putte en notits på sin hjemmeside er heller ikke nogen særlig god måde at gøre det på. Det skal ud i nogle medier, hvor folk flest får adgang til det, og her skal der også være billeder af det tøj, så man kan genkende det, selvom man ikke er ekspert,” siger Rasmus Kjeldahl.

Heller ikke myndighederne har hørt om Bestsellers problemer med giftstoffer i børnetøj, men på baggrund af Berlingskes research har Miljøstyrelsen fået kendskab til sagerne, og dette finder Forbrugerrådet voldsomt foruroligende.

”Det er helt utroligt, at Bestseller har opereret uden at informere myndighederne. Det virker ikke rigtigt. For mig lyder det, som om lovgivningen er overtrådt ganske solidt, for det forekommer mig meget usandsynligt, at man skulle kunne tilbagekalde tøjet uden at informere om det. Det virker ikke som en holdbar løsning,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Forbrugerrådet.

Den stilfærdige tilbagetrækningsstrategi opfatter han som en konsekvens af, at Bestseller har lavet deres egen vurdering af sagen og nået frem til, at ”det nok ikke er så slemt”.

”Og det mener jeg slet ikke, at et firma kan gøre. Lovgivningen er jo baseret på tonsvis af videnskabelige undersøgelser og er det bedste grundlag, vi har for at vurdere, hvordan vi skal håndtere risici,” siger Rasmus Kjeldahl og fortsætter:

”Grænseværdierne er der jo af en årsag, og så kan det ikke nytte noget, at man bagefter siger, at det gider man ikke rigtigt gøre noget ved. Havde det været en fødevarevirksomhed, så er traditionen, at man er noget hurtigere til at trække tingene tilbage og informere offentligheden.”

Sagen om Bestsellers manglende informationslyst forværres af, at produktet er til børn, mener Forbrugerrådet. Mærket "name it", som det drejer sig om, laver nemlig tøj til børn fra 0 til 10 år.

”Børn er jo generelt meget mere følsomme over for kemikaliepåvirkninger. Det er jo velkendt, at børn i børnehavealderen og derunder putter tøjet i munden og har meget kontakt med det, så derfor er det ekstra bekymrende, at det drejer sig om børnetøj,” siger Rasmus Kjeldahl.

Han tilføjer samtidig:

”Men under alle omstændigheder skal lovgivningen overholdes og respekteres. Ikke kun med et lille opslag ude i baglokalet. Nej, det skal være sådan, at forbrugeren ved, at tøjet skal sendes tilbage.”