Forbrugerrådet: Husk konkursforsikringen inden du flyver

Usikkerheden om flyselskabet Cimbers fremtid betyder, at kunder bør tegne en konkursforsikring. Ellers advarer Forbrugerrådet om, at både ferien og pengene kan gå tabt.

Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flyselskabet Cimber Sterling flyver med et så stort underskud, at det kan ende med en konkurs, hvis ikke det skaffer frisk kapital. Det får Forbrugerrådet til at opfordre rejsehungrende danskere til at overveje konkursforsikringen, ellers risiker man, at både ens længe ventede rejse og de penge, den har kostet, går op i røg.

Konkursforsikringen blev indført for halvandet år siden – bl.a. som konsekvens af flyselskabet Sterlings konkurs. Nu er det så det selskab, som købte størstedelen af Sterling-stumperne, der er i søgelyset. Cimber Sterling meddelte tirsdag, at det kommer ud af 2011 med et minus på op i mod 200 millioner kroner, og at det leder efter frisk kapital, så det kan overleve.

Forbrugerrådet anbefaler, at man køber en konkursforsikring, når man shopper flybilletter. Og det gælder ikke kun specifikt i Cimber Sterlings tilfælde.

”Virkeligheden er desværre sådan, at flyselskaber går konkurs af og til. Derfor er konkursforsikringen en god ide. Men selv om man har sådan én, kan man alligevel komme i klemme, hvis nu det sker 14 dage før man skal af sted til San Francisco,” siger Vagn Jelsøe fra Forbrugerrådet med henvisning til, at det kan være meget svært at finde en billet til en attraktiv pris kort før man skal rejse.

Han peger dog på, at konkursrisikoen simpelthen er en del af spillet, hvis man vil rejse.

”Vil man helt undgå risikoen for, at noget går galt, er der ikke andet for en helt at blive hjemme,” siger han.

Hvis man har tegnet konkursforsikringen, får man da i det mindste pengene for rejsen retur.

Reglerne for, hvordan man forsikringsmæssigt er dækket i forbindelse med et flyselskabs konkurs, er ikke lige til. Ifølge Rejsegarantifonden kan man som tommelfingerregel sige, at man automatisk er dækket, hvis man har købt en pakkerejse, som indeholder mere end blot flyrejsen. Det forudsætter dog, at flyselskabet er en del af rejsegarantifonden – hvilket Cimber Sterling er.

Det er straks mere problematisk, hvis man blot har købt et par flybilletter. Her gælder ingen kære mor, med mindre man har husket at tegne en konkursforsikring til 20 kroner plus gebyr ved købet af billetten, eller man har brugt et kreditkort, der indeholder konkursforsikring. Det gør Mastercard for eksempel, mens Visa/Dankort ikke gør, da det i Danmark alene fungerer som betalingskortet Dankort.

Har man allerede købt en rejse, er det for sent at købe en konkursforsikring gennem Rejsegarantifonden. Tilbuddet gælder kun i købsøjeblikket.

Stod det til Forbrugerrådet, så skulle konkursforsikringen være en integreret del af billetprisen, så der ikke ville opstå situationer, hvor kunder kommer til at stå som tabere, når et flyselskab går konkurs, og kunderne ikke lige har været opmærksomme på risikoen. En sådan aftale har dog tidligere vist sig at være svær at opnår flertal for.

Vagn Jelsøe forklarer desuden, at Forbrugerrådet tidligere har været på nakken af flyselskaberne, fordi de ikke var gode nok til at skilte med den konkursforsikring, de skal tilbyde kunderne i forbindelse med køb af rejse. Problemet eksisterer stadig, men det er ifølge Vagn Jelsøe blevet mindre. En af problemer i den forbindelse har været, at mange billetter i dag bliver solgt af en skov af onlinerejsebureauer, som er svære at holde øje med.