Forbrugerrådet afsløret i lækage

Forbrugernes såkaldte vagthund har begået en af de rigtigt store fejl i forbindelse med en digital kampagne.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

24timer og Ingeniørens IT-nyhedssite Version2 kan i dag afsløre, at det forbrugerråd, som jævnligt klandrer firmaer for en lemfældig omgang med kunders private og følsomme oplysninger, begår samme brud på reglerne.

Både fortrolige interne e-mail og e-mail med private oplysninger på abonnenter på rådets blad Tænk er havnet på online-tjenesten Flickr og på Google, hvor alle med en internetforbindelse har kunnet læse med.

24timer har talt i telefon med en stærkt utilfreds Tænk-kunde, som har fået sin e-mail til Forbrugerrådet, inklusive sin adresse, sit hemmelige telefonnummer og kontonummer, offentliggjort.

»Det her, det er bestemt ikke i orden. Forbrugerrådet skal da ikke offentliggøre min e-mail til dem med disse oplysninger. Der er en grund til, at jeg har hemmeligt telefonnummer,« siger den rystede kvindelige Tænk-abonnent til 24timer.

Hun ønsker ikke, at der kommer yderligere offentlighed om hendes identitet. Samtidig slår hun fast, at hun mener, at Forbrugerrådet om nogen burde kunne finde ud af at overholde de regler, som rådet beskylder andre for at bryde.

»Ellers er det ikke så troværdigt,« siger hun.

Foruden e-mail-korrespondancer med Tænk-abonnenter har rådet også offentliggjort interne e-mail om kampagner og møder. I en e-mail diskuterer eksempelvis Forbrugerrådet-cheferne Christian Wennevold, Claus Dithmer og Anne-Katrine Nørholm, hvordan de i lyset af den kritik, der i 24timer har været rejst af rådets elbørs Tænk Strøm, bedst kan markedsføre Tænk Strøm i Forbrugerrådets nyhedsbrev.

Forbrugerrådets afdelingschef Vagn Jelsøe siger, at han har beklaget meget over for den kvindelige Tænk-abonnent. Han forklarer, at Forbrugerrådets IT-afdeling 10. maj begik en teknisk fejl i forbindelse med opsætningen af en Flickr-kampagne. Denne kampagne gik ud på, at forbrugernes e-mail med billeder af portionsstørrelser på usunde fødevarer, de såkaldte GDA-mærker, skulle videresendes til Flickr, som er en billedtjeneste. Men andre e-mail havnede altså også på Flickr.

»Vi blev opmærksomme på det om morgenen den 11. maj og fjernede det, men var ikke opmærksomme på, at Google kom forbi,« siger afdelingschef Vagn Jelsøe fra Forbrugerrådet til 24timer.

Så selv om Forbrugerrådet fjernede de pågældende e-mail fra Flickr, var det så sent som i går muligt på Google at finde brudstykker af de e-mail, som aldrig skulle have været offentliggjort.

Dem arbejder Forbrugerrådet nu på at få fjernet.

»Det opdagede vi ikke før i fredags, og det er dybt beklageligt, så det er vi nu i fuld gang med at rette op på. Vi gør alt, hvad vi kan for at rydde op efter os,« siger Vagn Jelsøe.