Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det siger Forbrugerrådet, som dermed bakker forslaget op fra Socialdemokraterne og SF. De to partier kræver, at kunderne får klar besked om, hvad de køber, fordi alt for mange har oplevet, at den hastighed, de får på deres Internet-forbindelse, ikke svarer til, hvad der stod i reklamerne.
Ganske fornuftig ide
»Vi synes, at ideen om en varedeklaration er ganske fornuftig. Om det lige skal være på den måde, som de to partier foreslår, ved jeg ikke. Men det er noget, som man er nødt til at kikke nærmere på i den kommende tid,« siger Martin Salamon, telepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet, til Ritzau.
Der er allerede en aftale mellem teleselskaberne og Forbrugerombudsmanden om tydelig markedsføring af datahastigheden, men der kommer stadig klager.
Mange er således ikke klar over, at jo flere der deler signal fra samme mobilmast, jo langsommere bliver den enkeltes forbindelse. Desuden er der stor forskel på, om den lovede hastighed kun gælder i teleselskabets eget net eller på hele Internet. Den største stigning i datatrafikken i Danmark sker i øjeblikket på såkaldt mobilt bredbånd, hvor avancerede mobiltelefoner eller bærbare PCer med mobilmodem bruges til at gå på nettet med, mens man er på farten.
Kræver minimumshastighed
Socialdemokraterne og SF kræver, at teleselskaberne garanterer en minimumshastighed på deres bredbåndsforbindelser.
I Sverige har der været flere sager om den reelle hastighed kontra den hastighed, der stod i reklamerne.