Forbrugerombudsmandens største fangst

De vestlige forbrugeres interesse for »klimavenlige« og »miljørigtige« varer vokser, og det får virksomheder som Coca-Cola til at skrue op for netop de ord i deres markedsføring. Men der er klare grænser for, hvor grønne man må gøre sine produkter, hvis man ikke har solid dokumentation for sine påstande.

Foto: MICHAEL REYNOLDS.
Læs mere
Fold sammen

Det fremgår sort på hvidt og i ganske klare termer fra Forbrugerombudsmanden i det 11-sider lange brev, som dumpede ind ad brevsprækken på The Coca-Cola Company’s danske adresse i Hellerup for to uger siden. Sagen var ellers ved at falde. I Berlingske Business fortalte Forbrugerombudsmanden i januar 2011, at han overvejede at opgive sagen mod den amerikanske gigant, som var – og er – i stand til at kaste næsten uendelige ressourcer ind i slagsmålet med den danske Forbrugerombudsmand.

»Jeg har ikke nogen pligt til at træffe afgørelse, og vi har begrænsede ressourcer (...) Der er masser af sager, som vi ikke har ressourcer til at forfølge. Politiet kan jo heller ikke give bøde til alle, som kører for stærkt på motorvejen,« sagde han dengang. Men Forbrugerombudsmanden blev af sagens anmelder og Forbrugerrådet i kraftige vendinger opfordret til at bide sig fast i haserne på markedsføringseksperterne fra Coca-Cola, og det har han gjort.

Fra et væld af vinkler skyder Forbrugerombudsmanden nu løs på Coca-Colas grønne påstande, og den tre et halvt år lange brevveksling med sodvandsmastodonten har givet synlige resultater. Coca-Cola erkender flere brud på reglerne, og selskabet har nu rettet ind efter flere irettesættelser. Dermed kan det allerede nu siges, at Forbrugerombudsmanden har knækket sin måske største nød nogensinde med sin »afsluttende vurdering«, som blev sendt af sted mod Coca-Cola 12. juli. 

Forbrugerombudsmandens ord vil blive nærlæst af jurister i landets største forbrugervirksomheder og erhvervsorganisationer. Her har man haft svært ved at finde ud af, hvor præcis dokumentationen skulle være, når man smykker sine produkter med grønne superlativer. Det tre år lange tovtrækkeri med Coca-Cola har formentlig fyldt en del på Forbrugerombudsmandens kontor.

Af de dele af korrespondancen, som Berlingske Business har set, har Coca-Cola kæmpet ihærdigt for at forsvare sig og undgå tab af ansigt i offentligheden. Bandbulen mod Coca-Cola er den foreløbigt sidste vurdering fra Forbrugerombudsmanden i en række sager om lånte grønne fjer, som har kørt de senere år.

De har ført til, at flyselskabet Cimber Sterling og Statoil har fået stryg af Forbrugerombudsmanden for at gøre sig grønnere end realiteterne kunne holde til. Mens Coca-Cola har brugt enorme ressourcer på at overbevise Forbrugerombudsmanden om sin uskyld og inddraget advokater og professorer i forsøget på at rense sit gode navn, bruger milliardkoncernen ganske få ressourcer på at fortælle om de brudte grønne løfter til offentligheden.

Selskabet har pænt takket nej til at lade sig interviewe om sagen, men i stedet sendt en kortfattet skriftlig kommentar.