Forbrugerombudsmanden vil forhindre svindel med brugeranmeldelser

Brugeranmeldelser er populære som aldrig før, men det kan være svært at afgøre, om de er troværdige. Derfor har forbrugerombudsmanden netop sendt en række nye retningslinjer i høring.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når man har spist på en restaurant, boet på et hotel eller været kunde i en butik, er der flere steder på nettet, man kan anmelde sin oplevelse. Brugeranmeldelser er populære som aldrig før, men der kan sommetider herske tvivl om, hvorvidt anmeldelserne er ægte. Der er nemlig flere eksempler på svindel med anmeldelser. Derfor har forbrugerombudsmanden netop sendt nye retningslinjer i høring, skriver Jyllands-Posten.

Forbrugerombudsmand Henrik Øe siger, at det er et meget vanskeligt område at føre kontrol med.

»Retningslinjerne giver mig et håndtag, så jeg i fremtiden kan tage sager op, for man skal kunne stole på anmeldelsessiderne og deres ratings,« siger han til Jyllands-Posten.

Jyllands-Posten har fået aktindsigt i udkastet til de nye retningslinjer, som ikke kun vil gælde danske hjemmesider som Trustpilot, men også udenlandske tjenester som for eksempel Hotels.com.

Ifølge Jyllands-Posten inkluderer retningslinjerne blandt andet, at det skal fremgå af brugeranmeldelsen, om den er indgivet »uanmodet«, »efter opfordring« eller »mod betaling eller anden fordel«. Samtidig skal de virksomheder, der er blevet anmeldt, kunne tage til genmæle, skriver avisen.