Forbrugerombudsmanden til tøjmilliardærs discountbutik: Stram op!

Lavpriskæden Normal, der har tøjmilliardæren Anders Holch Povlsen i ejerkredsen, får et ordentligt rap over nallerne af Forbrugerombudsmanden, som konstaterer, at Normal har benyttet sig af ufine tricks i sin markedsføring. Lavpriskæden lover at rette ind.

Foto: Henning Bagger. Supermarkedskæden Normal, der lever af at  parallelimportere mærkevarer fra andre EU-lande, er blevet ramt af en sag om misvisende priser. Her ses kædens direktør Torben Mouritsen.
Læs mere
Fold sammen

Den danske discountkæde Normal bliver sendt i skammekrogen af Forbrugerombudsmanden for at have vildledt forbrugerne. Klassens frække dreng er med løfter om »fast lav underpris« gået skridtet for langt i forhold til, hvad kædens dokumentation kunne bære.

Forbrugerombudsmanden skriver i en pressemeddelelse onsdag, at Normal ikke har kunnet dokumentere, at kæden solgte en række produkter billigere end konkurrenterne.

»Forbrugerombudsmanden modtog en klage over en række besparelser, som butikskæden lovede forbrugerne og bad Normal om dokumentation for de prisundersøgelser, som virksomheden lagde til grund for besparelserne. Den dokumentation, som Normal kunne fremlægge, opfyldte ikke markedsføringslovens krav,« skriver Forbrugerombudsmanden i pressemeddelelsen.

Bag lavpriskæden står blandt andre iværksætter Torben Mouritsen og Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen, der har skudt et ukendt millionbeløb ind i discount-eventyret. Anders Holch Povlsen sidder ifølge de seneste oplysninger på omkring 25 pct. af Normal-kæden.

»Det er en virksomhed med et stort potentiale. De er offensive og udfordrer markedet, og jeg forventer mig meget af Normal i fremtiden,« har Anders Holch Povlsen tidligere udtalt til Berlingske Business om sine forventninger til lavpriskæden.

Normal sælger primært varer inden for personlig pleje og husholdningsprodukter – kort sagt alt, hvad man bruger på badeværelset og i bryggerset, men har også et mindre udvalg af dyremad, helsekost, fødevarer, drikkevarer og slik.

Butikskædens koncept er at tilbydekunderne meget lave priser på mærkevarer. Det kan lade sig gøre, fordi Normal parallelimporterer varer i andre EU-lande og dermed undgår om fordyrende mellemled.

Det var Normals konkurrent Matas, der i første omgang klagede over lavpriskædens markedsføring, der altså nu har ført til, at Forbrugerombudsmanden har givet Normal en reprimande.

Normal åbnede sin første butik i Silkeborg i april 2013. I dag findes der mere end 60 Normal-butikker rundt omkring i Danmark.