Forbrugerombudsmanden politianmelder dansk supermarkedsgigant

København. Forbrugerombudsmanden politianmelder Salling Group for vildledende tilbud i Bilka.

Dansk Supermarked skifter navn til Salling Group Salling
Salling Group, tidl. Dansk Supermarked, er blevet politianmeldt af forbrugernes vagthund for vildledning i forbindelse med en tilbudskampagne i Bilka (Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix) Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Bilka har markedsført tilbud på legetøj og cykler på en måde, der gav forbrugerne indtryk af, at priserne var lidt bedre, end de egentlig var.

Det vurderer Forbrugerombudsmanden. Salling Group, som ejer Bilka, er derfor blevet meldt til politiet for vildledende markedsføring.

Bilka reklamerede i slutningen af 2017 syv gange for weekendtilbud, hvor der var 25 rabat på alt legetøj, og i januar 2018 var der to gange tilbud med 35-50 procent rabat på udvalgt legetøj.

Ifølge forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen var legetøjet på tilbud så ofte, at det på et tidspunkt ikke havde en normalpris. Derfor er markedsføringen vildledende.

»For at man kan sammenligne en tilbudspris med en normalpris, kræver det, at der er en troværdig normalpris at sammenligne med.«

»Ellers kan man som forbruger blive vildledt til at tro, at tilbuddet er bedre, end det egentlig er,« siger hun i en pressemeddelelse.

Derudover markedsførte Bilka en cykel i forbindelse med black friday i 2017.

Prisen lød på 4999,50 kroner, hvilket blev reklameret som en besparelse på 50 procent.

Men cyklen havde været til salg til den pris i halvanden måned, og det var fire måneder siden, at cyklen havde været solgt til normalprisen på 9999 kroner.

»Bilka havde løbende markedsført legetøjet med nedslag i prisen, og den markedsførte cykel havde ikke kostet den oplyste normalpris de sidste fire måneder op til tilbuddet.«

»Så kan der efter min overbevisning ikke være tale om en normalpris. Det var vildledende, og derfor har jeg anmeldt Salling Group til politiet«, siger Christina Toftegaard Nielsen.