Forbrugerombudsmand i Højesteret om forældet TV

Fladskærmsfjernsyn, som ikke kan vise de nye TV-signaler, lander nu i Højesteret, og forbrugerombudsmand Henrik Øe vil føre sagen for forbrugeren.

De danske TV-signaler blev ændret i januar til den nye MPEG4-teknologi, som kan levere flere TV-kanaler i bedre kvalitet på samme plads. Men alle ældre TV-apparater fik et problem. Foto: Iris/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Forbrugerombudsmanden er klar til i Højesteret at forsvare en dansker, som kæmper for at få pengene tilbage for det fladskærmsfjernsyn, han købte uden at få besked fra forhandleren om, at TV-signalerne blev ændret, så han fra i år ikke kunne se fjernsyn. Østre Landsret besluttede i marts, at Heinz Reichstein fra Odsherred skulle have sine 6.499 kroner tilbage for det fjernsyn, som han købte. Forhandleren fortalte ham nemlig ikke, at apparatet kun rummede en MPEG2-omformer, så da alle TV-signaler i januar i år blev ændret til den nyere MPEG4-teknologi, som gør det muligt at sende flere kanaler i højere kvalitet på de samme frekvenser, ville hans TV gå i sort. 90 sager venter Brancheorganisationen Dansk Erhverv, der har ført sagen for radio-/TV-forhandleren Expert i Nykøbing S., ankede straks Østre Landsrets afgørelse, fordi organisationen frygter, at forhandlerne risikerer at stå med en milliardregning. Omkring 90 sager om tilsvarende køb har afventet landsrettens afgørelse, som også kan få betydning i de øvrige, nordiske lande. »Sagen rejser først og fremmest et principielt spørgsmål om, hvad en sælger har pligt til at oplyse køberen om forud for købet. Sagen har endvidere betydning for en række andre sager, der afventer, at sagen afgøres. Jeg har derfor besluttet at påtage mig at føre sagen for forbrugeren i Højesteret,« siger forbrugerombudsmand Henrik Øe. Heinz Reichstein fik i 2010 medhold i Forbrugerklagenævnet, men Dansk Erhverv indbragte sagen for retten og tabte 27. marts. Har man ikke allerede klaget, er det for sent. Reklamationsretten på to år gælder nemlig.