Forbrugerombudsmænd kritiske over for iPhone-priser

»Svært dårlige tilbud,« siger den norske forbrugerombudsmand, som nu tager kontakt til sin danske og svenske kollega.

Norges forbrugerombudsmand er stærkt kritisk over for priserne på Apples nye mobiltelefon, iPhone 3G, og kontakter nu sin danske og svenske kollega. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Forbrugerombudsmændene i Norden kaster sig nu over Telias betingelser for at sælge Apples iPhone-mobiltelefon.

Den norske forbrugerombudsmand er stærkt kritisk over for de priser på telefonen og abonnementerne, som Telia i fredags lagde frem, og som straks blev kritiseret af andre for at kræve en solid pengepung.

»Umiddelbart virker dette som svært dårlige tilbud,« siger forbrugerombudsmand Bjørn Erik Thon til den norske avis Dagens Næringsliv.

Han har allerede kontakt med sine kollegaer i Tyskland og Frankrig og vil nu tage kontakt til også Sverige og Danmark.

Skal være »usædvanligt interesseret«

Bjørn Erik Thon er især harm over, at forbrugerne ikke har mulighed for at vælge andre teleselskaber end det Telia-ejede NetCom. Oveni skal nordmændene binde sig i 12 måneder, hvor danskerne højst må bindes i et halvt år.

Det vil koste alt mellem 6.000 og 14.000 norske kroner i rent indkøb og grundabonnement om året at være iPhone-ejer.

»Man skal være usædvanligt interesseret i at have en iPhone for at binde sig til disse aftaler,« siger Bjørn Erik Thon.

Oplåst telefon fra Frankrig

Telia vil ikke sælge iPhone-telefonen uden abonnement.

Det kan man til gengæld købe i Frankrig. Det kræver den franske lovgivning nemlig, at man skal kunne. Her koster selve telefonen i 8 gigabyte-versionen 506 euro, mens 16 gigabyte-udgaven står i 606 euro. Oveni lægges så 100 euro for at låse den op.

I Danmark sælger Telia selve iPhone-telefonen for 1.399 kroner for modellen med otte gigabyte hukommelse, mens 16 GB-versionen koster 1.999 kroner.

Men telefonerne kan kun købes, når man samtidig tegner Telia-abonnement. Her er der to muligheder - et til privatkunder, et andet til forretningsbrug, eftersom Apple håber at få fat i erhvervslivet. Privatkunderne skal betale 599 kroner om måneden (med moms), erhvervskunder 479,20 kroner (uden moms). For de penge får de gratis tale til alle fastnetnumre og alle Telia-mobilnumre, 300 minutters fri tale til alle andre danske mobilnumre og ubegrænset og gratis brug af SMS-tekstbeskeder. Endelig er der 300 MB gratis dataforbrug hver måned.

Kræver en stor tegnebog

»iPhone er forbeholdt Apple-fans og dem, der har en stor tegnebog og gerne vil kunne vise den frem, for det er en fed telefon. Men den 15-årige skoleelev, som gerne ville have en iPhone, skal have en far eller mor, hvor pengene sidder løst,« sagde teleanalytiker John Strand, direktør for Strand Consult, forleden til Business.dk

iPhone lanceres 11. juli. I modsætning til forgængeren har den GPS-satellitnavigering og kan gå på 3G-mobilnettet. Derimod kan man fortsat ikke umiddelbart sende og modtage MMS-billedbeskeder, som ellers navnlig Telia har lagt mange kræfter i at sælge til danskerne på de øvrige telefoner og abonnementer.




LÆS OGSÅ

De ti mest populære mobiler

De ti dyreste mobiltelefoner

SMSen blev undfanget på pizzeria i København

LÆS MERE