Forbrugerne vælger selv dyre varer

Foto: Torben Christensen.
Læs mere
Fold sammen
Hele 50.000 kroner. Så mange penge bruger en typisk dansk familie med to børn på føde- og drikke varer årligt.

Sidste år, da priserne på mange føde- og råvarer pludselig eksploderede, steg denne årlige udgift med tæt ved 5.000 kroner til 55.000 kroner.

Men cheføkonom Leif Nielsen fra Landbrug og Fødevarer, der tidligere hed Landbrugsraadet, siger, at denne ekstra udgift, som kom flyvende med stor fart sidste år, langsomt men sikkert er ved at forsvinde igen.

Det er måske endda sådan, at den typiske danske familie i år eller til næste år, kan ende med at skulle betale lidt mindre for fødevarer, end de skulle i 2008, hvor priserne på globalt steg med raketfart.

»Konkurrencen er i hvert fald øget betydeligt på det sidste. Det skyldes, at råvarepriserne er faldet, men også at mange supermarkeder er begyndt at bruge eksempelvis mælk som slagvare. Billig mælk er blevet en måde at skabe opmærksomhed på,« siger Leif Nielsen.

Han tilføjer, at mange supermarkeder lige for tiden taber omkring én krone per liter mælk, de sælger. Men det er en pris, de er villige til at betale for at få forbrugerne i tale.

»Ofte står køledisken med mælk jo bagerst i butikken. Så én krone er prisen, for at lokke en kunde ind i butikken,« siger Leif Nielsen.

Når det kommer til smør, så påviser Konkurrencestyrelsen, at priserne er steget med helt op mod 20 procent over det sidste år. Men hertil siger Leif Nielsen, at dansk smør er et kvalitetsprodukt, som forbrugerne gerne betaler for – også selv om det stiger lidt i pris.

»Lige som med cola«
»Det er lidt på samme måde med Coca Cola. Man kan godt få billig cola fra Harboe. Men de fleste køber den ægte vare, også selv om det er svært at smage forskel.«

Leif Nielsen tilføjer, at når forbrugerne vælger at betale måske 12 kroner for en pakke Lurpak smør, selv om de kan få andre mærker til knap syv kroner, så er det fordi Lurpak er et kvalitetsprodukt, de gerne vil betale mere for.

»Lurpak er faktisk et af de mest kendte brands i Danmark,« siger han.

Direktør for Konkurrencestyrelsen Agnete Gersing siger hertil, at det rent faktisk betyder mere end man lige tror, hvor meget forbrugerne laver om på deres indkøbsvaner, når priserne ændrer sig.

»Det øger konkurrencen og holder priserne nede. Forbrugernes adfærd har meget stor betydning for, hvad der sker med priserne. Eksempelvis kan vi se, at økologiske produkter ikke er faldet ret meget i pris, og det er nok fordi netop disse varer ikke er specielt prisfølsomme,« siger Agnete Gersing.