Forbrugerne skøjter rundt i byttereglerne

Bytteræset er skudt i gang i dag, men mange danskere kan ikke finde hoved og hale i byttereglerne. Det får dem til at ringe til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hotline.

Foto: Rune Feldt-Rasmussen. Der er travlhed i butikkerne på den første handelsdag efter jul, men mange forbrugere har ikke styr på byttereglerne.
Læs mere
Fold sammen
Danskerne har rejst sig fra julebordet og er strøget ud i butikkerne for at bytte de julegaver, der ikke lige var sagen. Men mange forbrugere har ifølge forbrug.dk svært ved at gennemskue byttereglerne.

Mange tror fejlagtigt, at de automatisk har ret til at bytte og returnere varen, men det er langt fra tilfældet. Det er nemlig op til den enkelte butik, om de vil tilbyde deres kunder returret.




Når forbrugerne er gået forgæves i butikkerne, går de hjem og ringer til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hotline, men der er ikke meget hjælp at hente.

»Vores fornemmelse er, at forbrugerne ofte overser, at de ikke automatisk har returret. De kontakter vores hotline, når butikkerne afviser at tage deres varer retur. Men der er sjældent noget at komme efter, for butikkerne fastsætter selv reglerne på området,« siger Hanne Kristensen, vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.



En undersøgelse foretaget i 2011 viser, at 70 procent af forbrugerne tror, at de har returret, men det er de enkelte butikker, der som en ekstra service til forbrugerne kan kan vælge at tilbyde returret.

Ifølge Dansk Erhverv byttede lidt mere end hver tredje dansker en eller flere julegaver sidste år, og samme billede forventes i år. I dag, fredag den 27. december, tegner til at blive årets største handelsdag.

Du kan læse om byttereglerne i artiklen på nedenstående link.