Forbrugerne skal sige ja tak til reklamer

Postkassen drukner i reklamer. Regeringen vil nu have, at man aktivt skal sige ja, hvis man vil have reklamer.

Foto: Martin Sylvest Andersen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Alle kender det. Postkassen der bugner af reklamer for alt mellem himmel og jord. Regeringen vil nu undersøge, om man kan få en ordning, hvor forbrugerne kan sige "ja tak" til reklamer, fremgår det af regeringsgrundlaget.

Danskerne skal med andre kunne slippe for reklamerne i postkassen uden overhovedet at foretage sig noget.

- Det vil betyde, at kun de forbrugere, der aktivt tilkendegiver at ønske reklamer, vil modtage dem, skriver den nye regering i sit grundlag.

- Ordningen er til gavn for både forbrugere, samfundsøkonomien og miljøet, hedder det videre i regeringsgrundlaget.

I dag er over 600.000 husstande tilmeldt ordningen reklamer nej tak. Helt nøjagtigt er 23 procent af de danske husstande tilmeldt ordningen. Information fra stat, regioner og kommuner, materiale fra politiske partier, velgørende organisationer og kirkeblade er ikke omfattet af den nuværende lov.

"Nej tak"-ordningerne bakkes op af Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, samt udgivere af reklamer og distributører. Det er således hele branchen, der står bag ordningerne.

 /ritzau/