Forbrugerne har ikke mærket det værste endnu: Mangel på grøntsager banker priserne i vejret

Danske forbrugerne kan komme til at opleve tomme eller halvtomme grøntsagshylder i fødevarebutikkerne. Både Coop og Dansk Supermarked har problemer med leverancerne. Konsekvensen er stigende forbrugerpriser. Nogle britiske supermarkeder melder om fordobling af priserne.

Læs mere
Fold sammen

Danske supermarkeders bestræbelser på hver dag året rundt at have et stort og varieret udbud af friske grøntsager er kommet på en alvorlig prøve. For i de næste par måneder vil der i detailbutikkerne være betydelig mangel på en række friske grøntsager fra Sydeuropa, især icebergsalat, men også squash og broccoli.

Konsekvensen er ifølge Coop, at priserne stiger.

Årsagen er, at høsten af en række efterspurgte grøntsager er stærkt reduceret eller helt ødelagt på grund af oversvømmelser, frost og sne i Spanien, fortæller Peter Løth, indkøbsdirektør for frugt og grønt i Coop.

En lignende melding kommer fra Stephan Bruhn, group senior director, der er chef for indkøb af grønt i Dansk Supermarked Group.

Udsigten til mangel på sydeuropæiske grøntsager er en dårlig nyhed, der vil gibbe i de fleste danske forbrugere, der i vintermånederne traditionelt spiser meget frisk grønt fra udlandet.

Allerede nu er der huller i leverancerne og mangel på grøntsager, lyder meldingen fra Coop. Men forbrugerne har ikke mærket det værste endnu, erkender han.

»I dag er der mangel på grøntsager, helt sikkert. Det er helt givet, at der potentielt i betydelig grad vil komme til at mangle varer, og det får priserne til at stige. Det vil tage til fra nu af,« siger Peter Løth.

Problemerne med, at en række grøntsager ikke kan skaffes eller kun kommer frem til butikkerne i begrænset opfang, giver tomme eller halvtomme hylder i supermarkederne.

»I denne del af året plejer Danmark at få en stor del af grøntsagerne fra Sydspanien, specielt Murcia- og Almeria-regionerne. Forsyningerne fra Spanien, men også Italien, er ganske alvorligt påvirket af dårligt vejr. Danmark er et lille afsætningsland i forhold til store markeder som Tyskland, England og Frankrig. Vi oplever i øjeblikket, at leverancerne bliver begrænset, og priserne stiger,« forklarer direktør Peter Løth.

Både Coop og Dansk Supermarked Group, men også Dagrofa, samt Danmarks  grønthandlere kæmper på linje med andre nordeuropæiske supermarkeder med at få tilstrækkelige forsyninger frem fra primært Spanien.

»Vi har sat informationsskilte op i butikkerne for at informere kunderne om, at der i øjeblikket vil være begrænsede mængder og mangel på en række grøntsager på grund af meget regn og kulde i Sydeuropa,« siger Stephan Bruhn fra Dansk Supermarked.

Nogle af de mest efterspurgte grøntsager, herunder mange typer salat, kål, agurker, tomater, squash, broccoli og icebergsalat, kommer traditionelt fra Sydspanien om vinteren. Italien, Grækenland og lande i Nordafrika, bl.a. Marokko, producerer også grønt. Men Sydspanien er den dominerende leverandør.

»Når udbuddet er stærkt reduceret, og efterspørgslen er uændret, sker der noget med efterspørgslen på mængderne, og så stiger priserne. Det er normal logik,« siger direktør Peter Løth fra Coop.

Nogle britiske supermarkeder har meldt om fordobling af priserne på grøntsager på grund af det uventede kolde vejr i Spanien og Italien, der har ramt høsten, skriver The Guardian.

Stephan Bruhn fra Dansk Supermarked Group siger, at Netto, Bilka og Føtex trods den vanskelige forsyningssituation af grøntsager fra Spanien og Italien generelt kun har hævet priserne meget lidt.

»Normalt følger priserne med udbuddet. Men vi firedobler dog ikke priserne på f.eks.squash eller blomkål. Der er en maksimum pris på, hvad kunderne er villige til at betale. Vi skal være konkurrencedygtige på vores priser. Enkelte varer er måske hævet med 10 procent,« siger han.

At der er udsigt til mangel på grøntsager og dermed prisstigninger, er et paradoks i en tid, hvor Coop ved indgangen til 2017 har opfordret forbrugerne til at bruge flere penge på sunde fødevarer, bl.a. grøntsager.

I sidste uge sendte Coop det budskab i Berlingske Business, at koncernen vil øge salget af frugt og grønt med ikke mindre end en milliard kroner de næste fem år. Det svarer til en vækst på 50 procent.

Det betyder, at forbrugerne gennemsnitligt skal spise 300 gram grønt om dagen.Ifølge koncerndirektør Jens Visholm vil Coop øge salget inden for frugt og grønt ved at sætte priserne ned. Men efter oversvømmelser, kulde og frosten - og ødelagte afgrøder - i Sydeuropa vil kommer næppe til at ske i de kommende måneder, når det drejer sig om nogle af de hårdest ramte spanske grøntsager.