Forbrugeren er mobilparat - er du?

Mange virksomheder og annoncører bruger ikke mobilplatformen, selvom omfanget af indkøb og søgninger via de fleste danskeres yndlingsapparat eksploderer i disse år.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I 2011 blev der søgt mindst 286 flere gange på mobiltelefonen, eller snarere dens intelligente fætter smartphonen, end det var tilfældet i 2006.

Det er et af resultaterne fra en undersøgelse foretaget af søgekæmpen Google sidste år. Det stemmer meget godt overens med tilsvarende undersøgelse fra FDIH (Foreningen for Distance- og Internethandel) fra i sommer, der også viste, at danskernes indkøb og øvrige transaktioner på mobilen eksploderer i disse år.




Og der er absolut ingen grund til at tro, at mobiliveren bliver mindre i 2012, lyder det fra Nikolaj Thonbo, der er såkaldt Industri Head for Googles danske forretning. Tværtimod. Han og søgekæmpen forsøger at gøre opmærksom på, hvordan bl.a. Google og andre søgemaskiner er med til at ændre forbrugernes adfærdsmønstre, og hvorfor annoncører og firmaer gør klogt i at tilpasse sig den nye mobilvirkelighed.

Han fortæller således, at annoncører verden over i 2011 blev langt klogere på, hvordan forbrugerne bruger deres stadigt mere intelligente mobiltelefoner og tabletcomputere.

»Det blev klart for os, hvor stor betydning det har, at forbrugerne konstant kan være på internettet ved hjælp af mobilen eller tabletten, hvilket har gjort det tydeligt, hvor godt disse apparater egentlig supplerer PCer,« siger Nikolaj Thonboe.

Vi handler på en ny måde

Endnu vigtigere for marketing er det dog, at mobiludviklingen har forandret måden, hvorpå forbrugerne agerer i forhold til butikker.

»Stadig flere forbrugere er nu på nettet med mobilen, mens de er på vej til at tage ud at handle, eller ligefrem mens det foregår, og det ændrer selvfølgelig markedet,« siger Nikolaj Thonbo og henviser til amerikanernes store handelsdag, Black Friday (dagen efter thanks giving hvor julesalget starter, red.), hvor antallet af mobilsøgninger i 2011 røg i vejret med 200 procent i forhold til året før.




En anden, og i mange tilfælde overset tendens er, at rigtig mange forbrugere, der er ude at handle i sidste øjeblik (såsom julegaveindkøb den 23. december) flittigt bruger mobilen. 44 procent af alle sidste-øjebliks-søgninger foregår således via mobile apparater, hævder Google.

»Det er især værd at bemærke, at de fleste forbrugere anvender mobilen lokalt, hvilket gør Google-annoncer endnu vigtigere, hvis man ønsker at begå sig på markedet,« lyder det fra Google-repræsentanten, der mener, at stedkendte tjenester og rabatkuponer er to af de områder, der kommer til at rykke mest på mobilen herhjemme i markedsføringsøjemed i 2012.

Apps kommer i anden række

Man kan ikke tale om mobiltelefoner og smartphones og undgå apps. I juleugen 2011 downloadede menneskeheden 2,1 milliarder af dem, og analysehuset Gartner anslår, at den samlede omsætning på apps runder 100 mia. kroner i 2012. 79 procent af virksomhederne har ikke optimeret deres sites til mobiler. Sådan så det ud ved indgangen til 2012.

»Hvis de tal er rigtige, ved vi to ting,« siger Tim Frank Andersen, IT-ekspert og formand for det digitale bureau In2Medias bestyrelse og fortsætter:

»Der er penge i apps, mange penge, men at have en app er ikke længere nok i sig selv. Og sandsynligheden for at en app slår igennem handler om relevans og oplevet værdi for brugeren. Den triste joker, der modarbejder succes, er hvor meget arbejde, brugeren skal investere for at få adgang til appen, og hvor store krav vi stiller til, at folk skal ændre adfærd«.