Forbrugeren dikterer virksomhedens IT

Consumerization tvinger virksomheder til at reagere på medarbejdernes teknologivaner.

En af tidens hotteste IT-trends er »consumerization«, der betyder, at tyngdepunktet for ny teknologi flytter fra virksomheden til forbrugersfæren. Det er her, nye produkter og trends dukker op for så gradvist at finde vej ind til virksomhederne. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er en af tidens hotteste IT-trends, men man er endnu ikke nået til en fængende dansk oversættelse: Forbrugerliggørelse af IT, på engelsk Consumerization of IT. Det betyder, at tyngdepunktet for ny teknologi flytter fra virksomheden til forbrugersfæren. Det er her, nye produkter og trends dukker op for så gradvist at finde vej ind til virksomhederne. »Consumerization driver den teknologi, der ultimativt havner i virksomhederne,« forklarer Bjarne Riis, direktør hos Microsoft Danmark.

Det startede med, at medarbejderne tog deres private dingenoter med på arbejdspladsen, som usb-nøgler og medieafspillere, og nu har fænomenet bredt sig, siger Anders Elbak, Research Manager hos analysevirksomheden IDC. »I dag vil folk i mange tilfælde vælge deres egne arbejdsredskaber, som en iPhone eller en Macbook, selv om virksomheden formelt bruger andre produkter.«

Facebook øger produktiviteten

Det er ikke kun hardware, men også nye vaner og arbejdsmetoder som forbrugerne bringer med sig, siger Anders Elbak. »Folk bruger cloudtjenester som Gmail (Googles mailsystem, red.) til at sende emails, også i arbejdssammenhæng. Derudover er selvfølgelig de sociale netværk som Facebook, hvilket fylder mere og mere.«

Det er stadig småt med tal til at beskrive udviklingen, fordi det stadig er en relativ ny foreteelse, som til med er diffus og derfor svær at kortlægge. Men en amerikansk undersøgelse foretaget af IDC fortæller, at over halvdelen af de adspurgte virksomheder understøttede eller planlagde at understøtte medarbejderejede mobilværktøjer.

Bjarne Riis, direktør hos Microsoft Danmark

»De virksomheder, som vil stoppe medarbejderne i at bruge Facebook, kan godt glemme det.«


Der er heller ikke rigtig noget alternativ til consumerization, virksomhederne er nødt til at favne udviklingen, for eksempel hvad angår sociale netværk, siger Bjarne Riis. »Der er i dag behov for at kommunikere med alle, alle steder, og her er sociale netværk en vigtig del. De virksomheder, som vil stoppe medarbejderne i at bruge Facebook, kan godt glemme det,« siger Bjarne Riis.

Mange virksomheder er da også begyndt at se værdien i at bruge sociale netværk som Facebook. »Man skal ikke mange år tilbage, hvor brugen af Facebook svarede til at tale privat i telefon. I dag taler mange virksomheder om at udnytte Facebook. Man kan indsamle data, om hvad der bliver sagt om virksomheden. Medarbejderne kan bruge Facebook til en slags markedsføring, hvor de kommer i kontakt med leverandører. Desuden er der produktiviteten. Der kan være en tidsbesparelse på 25 procent ved at bruge digitale værktøjer som sociale netværk til at finde informationer, siger Anders Elbak.«

Behov for nye værktøjer

Consumerization indebærer imidlertid også nye udfordringer for virksomheden. Hvor man tidligere havde med et homogent sæt af hardware og software at gøre med, skal IT-afdelingen nu forholde sig til et virvar af nye teknologier, som medarbejderen bringer med sig. Det gør det mere indviklet at supportere medarbejdernes IT og at opretholde et stabilt sikkerhedsniveau.

Men udfordringen er overkommelig, siger Anders Elbak. »Consumerization gør det mere besværligt for IT-afdelingen, men der findes løsninger til at håndtere det.« Ikke overraskende er softwareproducenten Microsoft enig. »Det (consumerization, red.) kræver management værktøjer, hvor du kan håndtere mange forskellige værktøjer på samme tid. Man skal kunne håndtere et hvilket som helst device på alle plaforme. Vedligeholde og styre det hele,« siger Bjarne Riis.

En af de teknologier, som bruges til at styre consumerization, er desktopvirtualisering, siger Anders Elbak. »Desktopvirtualisering er relativt nemt at administrere og øger sikkerheden.«

Virtualisering er en softwareteknologi, hvor man skaber en separat, central enhed, et virtuelt miljø, hvor medarbejderne kan logge på, men administratoren har kontrollen.

Denne kontrol skal blandt andet bruges til at regulere medarbejdernes adgangsmuligheder. Selv om consumerization er udtryk for en demokratisering på arbejdspladsen, er det stadig nødvendigt for virksomheden at have hånd i hanke med, hvad medarbejderne foretager sig. »Der er fortsat sikkerhedsrisici, og det giver mening at lave en eller anden form for begrænsning og overvågning. Og regler for hvad man må og ikke mål,« siger Anders Elbak fra IDC.