Forbrugere reagerer på Bestsellers giftige tøj

Kritikken melder sig på Facebook efter afsløringen af, at Bestsellers børnetøj har haft for højt indhold af skadelige kemikalier.

Tøjet med forbudte farvestoffer er solgt fra Name It-butikkerne fra Bestseller-koncernen. Fold sammen
Læs mere

Kritikken er haglet ned over Bestseller, efter Berlingske Business kunne afsløre, at tøjkoncernen har solgt "Name It"-børnetøj med et kemikalieindhold, der potentielt kan give allergi og kræft, og at Bestseller efterfølgende overtrådt loven ved ikke at informere myndighederne om tilbagekaldelsen.

Og nu stemmer forbrugerne i koret af miljø- og kommunikationseksperter. På Facebook er reaktionen på Bestsellers tilbagekaldelse udelukkende negativ. Især efter tøjkoncernen sent tirsdag tilbagekaldte endnu et stykke tøj, efter Berlingske Business gik Bestseller på klingen og og spurgte, om der var flere skeletter i klædeskabene.

"Fra nu af er jeg ikke sikker på, at jeg vil købe jeres produkter til mit barn. Man ved ikke, om det er cancer-tøj," skriver Lea Moss Østedgaard mens flere andre stemmer i med tilsvarende kommentarer.

"At annoncere tilbagekaldelser af produkter på hjemmesiden er en god ide. At annoncere tilbagekaldelser på hjemmesiden i juli 2011, når tilbagekaldelsen var kendt for firmaet i august 2010 og august 2009 er SKANDALØST! Skam jer!" skriver Kenneth R. Wolters på Name Its Facebook-side.

Andre er vrede over, at Bestseller først orienterer kunderne nu - flere år efter salget af det farlige tøj. Kritikken er tilsvarende hård på Danmarks største hjemmeside for mødre og gravide, www.min-mave.dk, hvor flere annoncerer, at de er færdige med Bestsellers børnetøj.



Reaktionen kommer ikke bag på ekspert i sociale medier Trine-Maria Kristensen. Udfordringen for Bestseller er nu at få kommunikeret ordentligt med kunderne.

"Når virksomheder har en krise, så bruger folk de sociale medier som et sted, hvor man kan lufte frustrationerne. Og det kan hurtigt udvikle sig, så det fylder rigtig meget. Fordi mediebilledet er så fragmenteret, bliver krisehåndteringen sværere. Man kan ikke nøjes med en pressemeddelelse som i gamle dage," siger hun.



Problemet er nemlig, at det kan være svært at komme igennem til forbrugerne i de mange forskellige debatfora og sociale netværk. Her er det nemlig ofte kun den dårlige nyhed og ikke virksomhedens respons, der cirkulerer, forklarer Trine-Maria Kristensen.

"Bestseller bliver nødt til at lave en seriøs overvågning af, hvor og hvad der bliver diskuteret omkring produkterne. De reagerer rimeligt hurtigt på Facebook, så de prøver at lukke det. Men spørgsmålet er, om diskussionen fortsætter andre steder," siger hun.

Mens Bestseller har orienteret om tilbagekaldelserne på Name Its overordnede Facebook-side, er de ikke nævnt med et ord på Name Its nationale sider for Island, Tyrkiet, Norge, Finland eller Ukraine.