Forbrugere forstår ikke iPad

Apples nyeste produkt iPad`en vækker begejstring hos forbrugere verden over. Men de har ikke helt forstået, hvad den nye dims egentlig kan.

Hele verden flyder med teknologiske dimser af enhver tænkelig art og hybrid, så egentlig kan det ikke komme som den store overraskelse. Alligevel må det forundre Apples øverste chef Steve Jobs, at over hele verden er forbrugerne voldsomt interesserede i at købe det seneste produkt iPad`en, men når det kommer til stykket, forstår forbrugerne simpelthen ikke, hvad de skal bruge den nye dims til.

Ifølge en international undersøgelse foretaget af analysebureauet YouGov Zapera i Danmark, England, Tyskland, USA og Mellemøsten er der en meget stor opmærksomhed blandt forbrugerne i de pågældende lande omkring produktet, som Apple selv referer til som en stor multi-touch screen, hvor man blandt andet kan læse mails, se photos og læse aviser.

Tror den er en telefon


Den funktion har ikke alle danskere forstået. Her i landet tror 40 procent af forbrugerne fejlagtigt, at iPad’en kan anvendes til telefonopkald. 31 procent vurderer, at den kan anvendes til videoopkald, mens 41 procent er overbeviste om, at den indeholder et kamera. iPaden indeholder ingen af disse funktioner.
De mellemøstlige forbrugere er dem, der er allermest ivrige efter at få fingre i skærmen. 58 procent af de adspurgte vil anskaffe sig én i løbet af 2010, mens kun syv procent siger ja tak i Danmark.

”Det interessante er, at mange kender iPoden. Den er ude i mange af de danske hjem, hvor man måske ikke tidligere har stiftet bekendtskab med Apples brand, fordi Mac-computeren er dyrere at anskaffe sig. Forbrugerne ved tilsyneladende ikke, hvad Apple vil med iPad`en. De ser et flot produkt, som de tror, er en videreudvikling af iPhonen. Dermed risikerer Apple at skuffe forbrugerne, fordi forbrugerne forventer en ny iPod eller iPhone. Deres brand er blevet så stærkt, at folk slet ikke kan forestille sig et nyt produkt uden nogen af de kendte funktioner,” siger marketingmanager Lars Gylling fra Yougov Zapera

Ligeså villige de mellemøstlige forbrugere er til at hive pengene op af lommen, ligeså skuffede bliver de til gengæld nok over produktet, når de får det i hænderne.
I Mellemøsten tror hele 59 procent af forbrugerne, at iPad’en vil kunne anvendes til telefonsamtaler, 56 procent at den kan anvendes til videoopkald, mens 59 procent tror, at den også indeholder et kamera.