Forædling skal sætte fart på engelske Arla

Efter hårdt arbejde med at blive markedsleder i England bliver den fremtidige udfordring for mejerigiganten Arla at udnytte lederpositionen til at skabe større værdi i produktudvalget.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Arla Foods i England har været gennem en rivende udvikling gennem de seneste seks år. Toplinjen er vokset fra 13,3 milliarder kroner i 2008 til at overstige 20 milliarder i 2014. Til sammenligning omsatte Arla i Danmark for 6,6 milliarder kroner i Danmark sidste år.Samtidig har fusioner og potente opgraderinger på det logistiske plan været med til at sikre Arla en førende markedsposition i England. Blandt andet har Arla fusioneret med den engelske osteforretning Milk Link. En gigant på området, som vil løfte Arlas virksomhed i ostekategorien markant, mener den administrerende direktør for Arla Foods UK, Peter Lauritzen.

»Fusionen udvider vores portefølje med et omfattende osteudvalg, da Milk Link er den førende osteproducent i England. Det giver os selvfølgelig en god vækst på området og muligheden for at udvide vores Castello-brand med flere specialoste fra England,« forklarer han.

Vi skal hele tiden nyudvikle

Fusionen har derfor direkte forbindelse til de mål, mejerigiganten har sat for vareudvalget fremadrettet. Uden at være en officiel strategi har Arla nemlig opsat en vision frem mod 2020 om at skabe mere værdi inden for de tre produktkategorier, Arla arbejder med: Ost, mælk og smør. I sidstnævnte kategori har Peter Lauritzen et eksempel på værdiforædling af produkter i nylanceringen af Lurpaks nye brand »Cooks Range«.

»Selv om vi er førende inden for almindeligt smør, skal vi også være i stand til at nyudvikle os, da det er noget, vores store kunder i høj grad ønsker, for når markedslederen er med til at få kategorierne til at vokse – i dette tilfælde smør –, så vokser kædernes egne mærker også,« siger Peter Lauritzen.

Imens pumper Arlas megamejeri i Aylesbury nord for London millionvis af liter mælk ud til kunderne. Mejeriet, som officielt blev indviet i slutningen af maj i år, følger foreløbig den plan, Arla har lagt for produktionen.

»Produktionen kører fuldstændig efter planen. Efter første fase i september skal vi producere 650-700 millioner liter mælk, og vi er allerede begyndt på anden fase, hvor målet er, at vi i 2015 skal op at runde en milliard liter mælk,« siger Peter Lauritzen.

Han er stærkt tilfreds med, at Arla har et supermejeri, der er i stand til at bakke op med den fornødne kapacitet, som er med til at sikre virksomhedens lederposition i markedet. Det er vigtigt, når man leverer til nogen af verdens måske mest krævende detailkæder.

»Vores kunder er nogle af de mest avancerede detailmagter i verden, som sætter store krav. Vi skal selvfølgelig matche de krav, så vi skal have dygtige folk til at arbejde tæt sammen med kæderne dagligt. Samtidig udarbejder vi strategiske treårsplaner med størstedelen af kunderne, hvor vi kombinerer deres og vores ønsker,« siger Peter Lauritzen.

Blandt kundernes fremmeste ønsker er blandt andet den førnævnte værdiforædling af produktkategorierne, for når de store leverandører nyudvikler og gentænker sortimentsudvalget, smitter det af på kædernes egne, mindre mærker.

Nye ejerforhold

Det er også blevet lettere for Arla at imødekomme virksomhedens egne ejeres ønsker. 1. januar skiftede Arla Foods UK ejerforhold, så virksomheden overgik til at være et kooperativ. En ny fase i Arlas engelske historie, hvor overgangen ifølge Peter Lauritzen er gået fantastisk, da mælkebønderne blandt andet nu får en standardiseret mælkepris fra Arla.

»Fremadrettet skal vi sørge for, at vores ejere får den størst mulige mælkepris, og det betyder, at vi skal have mere værdiskabelse i produkterne. Det engelske marked er i høj grad baseret på own label, så det gælder om at være konkurrencedygtig,« siger han.

Opgaven med at skabe mere værdi i produktlinjerne og sikre gode priser til Arlas 3.000 nye engelske ejere er en opgave, Peter Lauritzen til januar overlader til Peter Giørtz-Carlsen, der overtager posten som administrerende direktør for Arla Foods UK.