For tidligt at afblæse krisen i B&O

Vent lige med at poppe champagnen. Det er for tidligt at fejre, at det danske elektronikklenodie Bang & Olufsen overlever som selvstændig virksomhed med et selvstændigt mærke.

Foto: Henning Bagger

Bevares, det ligner bestemt et godt frasalg af forretningsenheden, der producerede lydudstyr til biler, som bestyrelsesformand Ole Andersen og B&O-topchef Tue Mantoni har skruet sammen i samarbejde med rådgivere fra investeringsbankerne Carnegie og Nordea.

Frasalget betyder, at der kommer penge i kassen til at afbetale gæld, og at ledelsen får en mere strømlinet forretning at styre i fremtiden.

Men det betyder også, at B&O bliver en endnu mindre virksomhed. En virksomhed med en omsætning helt nede omkring 2,2 milliarder kroner, der fortsat både sælger fladskærms-TV og lydsystemer. Inden for disse to forretningsområder vil B&O fortsat skulle slås med giganter som bl.a. Samsung og Philips på TV-fronten og med et hav af store spillere inden for transportabel lyd.

Her er der fortsat masser af udfordringer, som den seneste og overraskende nedjustering fra B&O, som kom kort før jul, ubarmhjertigt afslørede. Nedjusteringen kom som følge af problemer med at følge med i B&Os egen produktion. Derfor manglede B&O lige pludselig varer, som kunderne efterspurgte. Og B&O-ledelsen angav selv selskabets beskedne størrelse som en af årsagerne til, at det var kikset. Den del er der isoleret set ikke ændret ved trods frasalget.

Mantoni og co. skal derfor stadig levere på B&Os egen strategi om at vokse organisk og få nye kunder ind i butikken ved konstant at have de rigtige og nye og tidssvarende produkter på hylderne. På den del har B&O svigtet før, og det bliver en sej kamp. Selv om der på den korte bane synes at være fundet momentum i B&O Play.

Men det mere strømlinede og rene B&O med fokus på TV og på lyd kan også lokke nye, interesserede købere til, som ikke fandt B&O interessant før som virksomhed, da det var for spredt en forretning med for mange og for små forretningsområder. »Det nye B&O« kan derimod være mere interessant for en af de helt store forbrugerelektronikproducenter, som kan se B&O som et sub-brand i luksusklassen og får lyst til at overtage det. Trods det, at aktien steg cirka 30 procent i år, er B&Os markedsværdi på børsen stadig kun knap 2,7 milliarder kroner. Det er et greb i lommen for mange store virksomheder, som, især hvis de er i samme branche og kan regne synergier med ind, kan se B&O som et røverkøb. Det kan også være, at kapitalfonde fatter fornyet interesse for den pressede, danske elektronikvirksomhed.

B&Os aktionærer har dog været så grueligt meget igennem som medejere af B&O, så der skal helt sikkert en pæn præmie oveni den aktuelle markedsværdi for at få de store investorer til at overveje at sælge.