For lille omsætning i dansk PR

Den danske PR-branche halter efter nordmændene, når det handler om at generere penge. Spildtid og projekstyring er nogle af knasterne i den danske branche.

Norske PR-bureauer formår at tjene langt flere penge end deres danske kollegaer.

Mens en dansk PR-medarbejder i gennemsnit omsætter for op mod 850.000 kroner, så når den norske PR-medarbejder en omsætning på 1,1 mio. kroner.

Blandt forklaringerne er for meget spildtid og for lidt kompetent projektstyring, vurderer brancheforeningen, der vil have den danske omsætning op.

»Nordmændene er i stand til at lave en større indtægt per ansat, end vi er i Danmark. Vi har en ambition om, at omsætningen i Danmark bliver højere,« siger formand i Brancheforeningen for Public Relations Virksomheder (BPRV) Nils R. Hansen fra Plus Public Relation.

I Danmark arbejder rundt regnet 500 medarbejdere i PR-brancen, og det svarer til en samlet omsætning i branchen på knap 450 mio. kroner.

Den norske PR-branche har færre medarbejdere, men omsætter alligevel for mere end den danske, oplyser Nils R. Hansen.

»Det burde ikke være tilfældet, så vi har noget at indhente,« siger han.

Fakturerer for lidt
Ifølge Nils R. Hansen er der flere forklaringer på, hvorfor de danske PR-virksomheder halter efter indtægterne i den norske branche.

For det første har normændene højere timepriser, men det kan ikke forklare efterslæbet alene.

I Danmark faktureres 70-75 procent af medarbejdernes tid, mens normændene fakturerer over 80 procent af deres tid. Og her ligger en væsentlig del af forklaringen på efterslæbet.

»Nordmændene har en højere udnyttelsesgrad. De er bedre til at faktuere flere timer, og det giver flere penge. Der er ingen tvivl om, at vi skal blive bedre til at registrere den tid, der rent faktisk bliver brugt « siger Nils R. Hansen.

Desuden er nordmændene bedre til at sælge flere faste ydelser, hvilket også styrker indtjeningen.

»Normændende kører stadig langt hen ad vejen på faste aftale, hvor vi i Danmark går mere og mere over til projektopgaver, hvor kunderne fravælger de faste månedlige ydelser,« siger formanden.

For meget spildtid
Spildtid er også et af områderne, der bør ses efter i sømmene, hvis indtjeningen i PR-branchen skal op.

»PR-branchene har accepteret for meget spildtid, og det kan ses på indtjeningen. Vi har ikke haft kernekompetencer i Danmark til at køre en optimal ressourceudnyttelse og har generelt manglet evnen til at styre logistikken i store projekter. Derfor står det øverst på brancheforeningens dagsorden i 2008,« siger Nils R. Hansen.

Selv om omsætningen i den danske PR-branche halter efter nordmændenes, så vokser den stadig kraftigt.

I år er omsætningen i branchen vokset med 11-13 procent, og det tyder ifølge Nils R. Hansen på, at den høje vækst fortsætter til næste år.