For lidt 3D bremser TV-salg

Der er ikke så meget at bruge de nye 3D-fladskærme til, og det kan mærkes på salget. De højere priser spiller også ind.

Man skal stadig se sådan ud - som manden i forgrunden -, hvis man vil se tredimensionelt TV. Arkivfoto: Toshikazu Tsuno, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Høje priser og mangel på indhold begrænser begejstringen for at anskaffe sig et fjernsyn, der kan vise 3D.

På verdensplan vil der i år blive solgt omkring 3,2 millioner 3D-TV-apparater, anslår analysefirmaet DisplaySearch. Til gengæld vil den øgede konkurrence og frem for alt et bredere udbud af film og måske sågar TV-optagelser i tre dimensioner øge interessen markant i de kommende år. I 2014 vil der blive solgt flere end 90 millioner 3D-TV-apparater, lyder spådommen.

Ikke noget stort brillesalg

Med et 3D-TV kan man - iklædt særlige briller - få dybden med i billedet. Det kræver dog, at man har en Blu-ray-afspiller, der også kan håndtere 3D-signaler, eller en spilkonsol, som kan sende 3D-spil op på TV-skærmen.


»Mens TV-fabrikanterne har store planer og masser af nye produkter, forbliver forbrugerne forsigtige. Forbrugerne har fået at vide, at 3D-TV er fremtiden, men der er fortsat høje priser og lidt 3D-indhold at se,« konstaterer Paul Gray, som er analysedirektør hos DisplaySearch inden for TV-elektronik.

Der er heller ikke det store salg i 3D-brillerne. Faktisk sælges der kun et sæt briller pr. TV-apparat, typisk det sæt, der alligevel følger med fjernsynet.