For få skrotninger af skibe giver bekymring

Hvis det atter skal være muligt at tjene penge på at være tørlastrederi, skal branchen blive bedre til at skrotte skibe, så udbuddet på markedet ikke vokser.

Foto: © Francois Lenoir / Reuters

Sådan lyder det fra den maritime brancheorganisation Bimco, der vurderer, at rederierne - som i dansk regi tæller selskaber som Norden og J. Lauritzen - årligt er nødsaget til at skrotte skibe med en samlet kapacitet på 30 mio. dødvægtton (dwt).


Bimco peger i en analyse på, at der i 2017-2018 vil blive leveret mange nye skibe, hvilket kan presse priserne, hvis ikke ældre skibe bliver lagt på land.


De 30 mio. dødvægtton, der er et udtryk for skibenes kapacitet inklusive brændstof, er ifølge Bimco ikke et højt tal.


Organisationen finder det dog bekymrende, at skrotningen af skibe har været begrænset i den sidste halvdel af 2016.


- En fortsættelse af det alarmerende lave niveau for skrotning i sidste del af 2016 vil ikke være tilstrækkeligt til at levere den nulvækst i flåden, som er nødvendig, skriver Bimco i en analyse.


Tørlastbranchen har de seneste år haft det meget vanskeligt, hvor en kombination af et for stort udbud af skibe på havene og en svag efterspørgsel har gjort det tæt på umuligt at tjene penge for rederierne.

Baltic Dry-indekset, der dækker over priserne for at få fragtet tørlastprodukter som kul, korn og jernmal, nåede i februar 2016 det laveste niveau nogensinde i indeks 290.


Siden har der dog været markant bedring, og indekset ligger nu i 961, hvilket dog fortsat er et stykke fra, at rederierne kan tjene penge.


Til sammenligning toppede indekset i 11.793 i 2008, kort inden finanskrisen brød ud.