For anden gang i Teslas levetid: Musk leverer sorte tal

Den amerikanske bilproducent Tesla Motors leverede onsdag et regnskab med overskud. Det er ikke hverdagskost i Palo Alto-koncernen.

Foto: © James Glover / Reuters.
Læs mere
Fold sammen

Der findes næppe nogen elbilproducent, der er mere hype omkring end amerikanske Tesla Motors. Men imens der er masser af omtale og fascination af selskabet, der holder til i californiske Palo Alto, kniber det med at skabe profit. I hvert fald indtil i går.

For efter 12 kvartalers ørkenvandring med røde tal på bundlinjen leverede den profilerede bilfabrikant med superiværksætteren Elon Musk i spidsen onsdag et solidt overskud til stor overraskelse for flere investorer.

22 millioner dollar eller 150 millioner danske kroner lyder overskuddet på. Året før lød underskuddet på 229,9 millioner dollar.

Der har tilsyneladende været hårdt brug for, at selskabet viste sit værd over for investorerne.

I slutningen af august sendte Musk således en email til Teslas ansatte og bad dem skære omkostninger og »levere så mange biler som overhovedet muligt« i et forsøg på at skabe et profitabelt kvartal.

»Tredje kvartal er vores sidste chance til at vise investorerne, at Tesla i det mindske kan have positive pengestrømme og være profitabelt før Model 3 når fuld produktion,« skrev han ifølge CNN Money i en email.

Nyheden om overskuddet kommer ifølge Wall Street Journal samtidig med, at selskabet skal skabe indtægter til at betale for produktionen af Model 3, der kommer på gaden med et prisskilt på 35.000 dollar i USA. Tesla har forpligtet sig til, at det årlige antal producerede biler, når op på 500.000 i 2018. Sidste år lød målet ifølge Reuters på 50.000.

For at bilen skal blive en masseproduceret »folkevogn« kræver det blandt andet en ny bilfabrik.

Selv afviser Elon Musk, at der er behov for at rejse ny kapital til den nye bil, der ventes at komme på gaden i 2017.

Overskuddet kommer blandt andet, fordi selskabet har solgt rettigheder til at producere biler, der forurener. Det giver 139 millioner dollar i kassen. I Californien optjener bilproducenter et vist antal point for at producere biler, der ikke forurener. Pointe kan så indløses til at sælge biler, der bruger benzin og diesel. Teslas tjener så penge på, at sælge deres point videre til andre bilproducenter, fortæller Reuters.