Foodfight – kamp om sultne danskere

Berlingskes erhvervsredaktør, Peter Suppli Benson. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

1,6 gange om ugen. Det er antallet af gange, danskerne napper sig en kaffe, sandwich eller spiser ude.

Og bliver vi i København, er antallet af café- og restaurantbesøg endnu højere. For københavnerne trækker i den grad statistikken op, viser tal fra Horesta, som er brancheorganisation for bl.a. hotellerne og restauranterne i Danmark. Og mange københavnske gader er da også blevet regulære madgader, hvor cafeer og restauranter rykker ind, når stadigt flere butikker lukker.

Så danskerne er sultne. Og det samme må man sige, at kokke, investorer og kapitalfondene er. For hvor branchen for bare få år siden var præget af små enkeltmandsfirmaer, er café- og restaurantbranchen i lynfart ved at blive professionaliseret i en grad, så få andre kan matche væksten.

Tag bare juicekæden Joe & The Juice. Det begyndte med en juicebar og er nu endt som en kæde i flere lande. Og ambitionerne er slet ikke opfyldt. Mandag fortalte ejerne, amerikanske General Atlantic og svenske Valedo, således, at de skyder yderligere en kvart milliard ind i kæden, så man kan sætte endnu mere fart på ekspansionen.

Det var også mandag, at Børsen beskrev, hvordan restaurantkæden Madklubben nu vil skabe en ny serie buffetrestauranter under navnet »Food Club«.

Forleden spiste jeg selv på den første Food Club, som ligger på Nørrebro i København. Det er all-inclusive, og man betaler for den tid, man har booket. Uden at være madanmelder er det min oplevelse, at man får serveret mad og drikke af god kvalitet til en fair pris. Og der var mange gæster, selv på en onsdag.

Det sjove var, at Madklubbens stifter, kokken Anders Aagaard, selv havde taget familien med for at få aftensmad. Der blev gået til buffetten, og jeg forstår godt, at han har lyst til at prøve at sætte ekstra fart i sit lille restaurantimperium med etableringen af en kæde af buffetrestauranter.

Madklubben og Joe & The Juice er blot enkelte af snart mange cafeer og restauranter, der har vokset sig store. I bund og grund handler det om penge og forbrugernes lyst til at bruge dem.

Og når flere og flere danskere spiser ude flere gange om ugen, er det big business – også for kapitalfonde og udenlandske aktører, der tripper for at rykke ind i Danmark og købe op for at få del i væksten.

Derfor blev kaffekæden Baresso købt af en stenrig tysk kaffefamilie, der nu har omdøbt kæden og har vokseværk på stadig flere adresser. Derfor er amerikanske Starbucks rykket ind i Danmark i samarbejde med Salling Group. Derfor er Lagkagehuset blevet solgt flere gange – senest mellem to kapitalfonde. Det er simpelthen blevet en regulær industri at fange de sultne danskere.

Apropos foodfight foregår kampen om de sultne danskere ikke altid med rene midler.

I disse dage er en »krig« mellem de to kødbuffetkæder Flammen og Ilden blusset op. Flammen var først med et buffetkoncept, hvor kød i rigelige mængder var omdrejningspunkt. År senere, efter Flammens store succes, åbnede den næsten identiske konkurrent Ilden.

Det er selvfølgelig ikke gået stille af. Og nu virker familien bag Flammen-restauranterne til at have fået nok. I et interview med Fyns Stiftstidende slår de fast, at det føles, som om de er blevet bestjålet af konkurrenten – og det er til at forstå set udefra.

Uanset skyld viser sagen, at restaurantbranchen er blevet så stor og indbringende, at kopiering er dagligdag. Og at de store pengestærke aktører nu for alvor melder sig i kampen om de købestærke og sultne danskere.

Peter Suppli Benson er erhvervsredaktør på Berlingske