Food-direktøren køber ind alene

For Jens Visholm tager to timer om at købe ind, så familien nægter at tage på indkøb med ham. Drivkraften for ham er styret af gruppedynamik og teamarbejde.

Økologiske varer har udsigt til billigere prisskilte i samtlige Coop-butikker. Food-direktør, Jens Visholm, er ikke en »øko-flipper«, men sætter pris på smag og kvalitet. Foto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere

Han har lige sænket priserne på økologiske produkter i samtlige Coop-forretninger. Food-direktøren i Coop, Jens Visholm, har en udpræget udviklingsprofil, og for ham betyder det meget at få mulighed for at udvikle en strategi, men samtidig også at implementere en formel til gavn for den almindelige dansker.

Selv køber han nogle varer økologisk – andre ikke. På den måde er han ikke en »øko-flipper«, som han selv kalder det, det handler i stedet om smag og kvalitet.

Han blev headhuntet til Coop som food-direktør i 2012. Og et rigtig godt hold af gode mennesker, der brænder for det, de arbejder med, er det, der giver ham energien til at gå på arbejde hver dag.

For en direktørpost i sig selv har aldrig været et mål. Han har ikke været »specielt målrettet«, var ordene, men i stedet har han altid forsøgt at gøre det godt, der hvor han er. Han er nem at begejstre, og med dygtige mennesker omkring sig skal der ikke meget til at engagere food-direktøren. Det er dér, drivkraften ligger.

Gruppedynamik er vejen frem

For han er en leder, der tror på gruppedynamikken. Samler man en gruppe i et lokale, vil man i hvilken som helst situation få en bedre løsning, end hvis der kun sad en enkelt person. Det er det, der skaber resultater. Og succes. Med en god balance formår og tør han sætte en retning, samtidig med at han er god til lytte. Dog skal tingene gerne ske så hurtigt som muligt, og det kan til tider tolkes, som om han ikke er så god til at lytte.

Men går en food-direktør meget op i mad? Svaret er ja. Det er dog ikke gourmetmad, der koger i gryderne, men mere en interesse for produkterne. At arbejde med de værdikæder, der ligger bag hvert eneste produkt, og hvordan man kan nuancere forskellene på at skabe smage, det er »sindsygt spændende«.

Alene ved kassen

Næste skridt for food-direktøren er at levere det, som de har sagt, de vil. Madmanifestet skal implementeres. Gøres nærværende for danskerne. Næste skridt er også at bruge mere tid på madlavning. Hans kone er dog – efter Jens Visholms eget udsagn – væsentligt bedre til at lave mad end ham. Men interessen for selve produkterne er nok svær at hamle op med. Hans familie vil ikke gå på indkøb med ham længere, fordi det nemt tager to timer, fra han går ind i supermarkedet, til han står ved kassen.

Ellers går fritiden med tre børn, som alle er aktive i sport. Samtidig er han en passioneret løber, hvor det både bliver til halvmaraton og det helt lange – syv-otte maratoner og godt 50 halvmaratoner. Han elsker også at spille golf, men han kom kun til at gå tre runder sidste år. Det må der ændres på, når han bliver gammel, som han konstaterer.